منوی دسته بندی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

انواع محیط کشت و جداسازی میکروارگانیسم ها

چگونه شناسایی و تشخیص میکروارگانیسم ها را تسهیل نماییم؟

برای مطالعه نحوه تسهیل نمودن شناسایی میکروارگانیسم ها، می توانیم آنها را در محیط کشت های مناسب از نظر فیزیکوشیمیایی کشت دهیم. مطالعات فراوان درمورد میکروارگانیسم ها و نحوه زندگی آنها باعث می شود که انواع زیادی از محیط های کشت با ترکیبات متفاوت برای استفاده در آزمایشگاه های میکروبیولوژی تهیه شود.

برای شناسایی هر دسته یا گروهی از میکروارگانیسم ها، از محیط کشت ها، معرف ها، مواد شیمیایی، استفاده می گردد. حال ما چگونه می توانیم میکروارگانیسم ها را جداسازی نماییم؟

  • بطور کلی محیط کشت ها باید دارای مشخصات ویژه ای باشند. به عبارت دیگر، باید تمام محیط های کشت باید واجد مواد غذایی ضروری برای رشد میکروب ها باشند.
  • pH محیط کشت باید در حد معین قبل از استفاده برای کشت تنظیم شود. بنابراین شما نمی توانید از هر محیط کشت برای هر باکتری استفاده نمایید. pH یک پارامتر تعیین کننده در رشد باکتری ها می باشد.
  • ظرف مورد استفاده برای تهیه محیط کشت باید بسیار تمیز باشد. درواقع باید داخل فور یا اتوکلاو استریل شده و عاری از هرگونه مواد خارجی باشد.
  • آب مقطر مورد استفاده باید بطور صحیح تهیه شده باشد. شما نمی توانید از آب معمولی برای تهیه محیط کشت استفاده نمایید.
  • درجه حرارتی که برای استریل کردن محیط کشت استفاده می شود، به نوع ماده غذایی که در این محیط کشت وجود دارد، باید در نظر گرفته شود. یعنی شما نمی توانید برای استریل کردن محیط کشت های مختلف از هر حرارتی استفاده نمایید! چون مواد قندی و پروتئینی داخل محیط کشت ممکن است با حرارت نامناسب از بین برود و باعث شود کارایی محیط کشت برای رشد میکروارگانیسم ما از بین رود

ادامه این مطلب را در پادکست موجود در این صفحه دنبال نمایید.

 

مطالب مرتبط با این پادکست:

پادکست اهمیت شناسایی و تشخیص میکروارگانیسم ها

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *