منوی دسته بندی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مغز مه آلود، از عوارض نشستن طولانی مدت

نشستن طولانی مدت و نادرست به سلامتی بدنتان آسیب می زند. بنابراین اگر شغل تان به گونه ای است که تمام روز را پشت میز می نشینید، بیشتر مراقب خودتان باشید، چون وضعیت نشستن در سلامتی بدن (از سر تا پاها) تاثیر مستقیم دارد.

مغز مه آلود
نتایج پژوهشی که در انستیتوی ملی سرطان انجام شده است نشان می دهد که مدت زمان نشستن، بخصوص نشستن طولانی مدت و بی وقفه در پشت میز کار، عملکرد مغز را ضعیف کرده و باعث آسیب عروق مغزی می شود.
یکی از این مشکلات «مغز مه آلود» است که در اثر کاهش جریان خون و اکسیژن در مغز ایجاد می شود.
زمانی که فعال هستیم، خون و اکسیژن به خوبی به مغز پمپاژ شده و باعث تحریک تولید هورمون های خوش خلقی و برخی از ژن های محافظ می شود.
زمانی پشت میزنشین و خانه نشین می شوید، جریان خون تازه و اکسیژن و ترشح هورمون های خوش خلقی کاهش پیدا می کند و به این ترتیب، مغز آشفته شده و قدرت تمرکز خود را از دست می دهد.

به هم خوردن هم ترازی گردن، شانه ها و ستون فقرات بالایی
همین حالا به وضعیت نشستن تان در پشت میز کار دقت کنید. به احتمال زیاد به جای اینکه گردن تان در راستای ستون فقرات باشد، به سمت جلو خم شده اید. بدون شک شانه و کمرتان نیز در وضعیت نامناسبی قرار دارند، یعنی شانه هایتان افتاده و پشتتان به حالت خمیده در آمده است.
هم تراز نبودن گردن، شانه ها و ستون فقرات در حین قرار گرفتن پشت رایانه که معمولا ساعت ها نیز طول می کشد، باعث ایجاد آسیب های فشاری مکرر و دائمی به عضلات و ساختار استخوانی گردن می شود که از انتهای جمجمه تا مهره های پشت را درگیر می کند.
در نتیجه برای کاهش آسیب های وارده لازم است صاف بنشینید، گردن را جلو نیاورید تا با شانه ها و ستون فقرات در یک راستا باشد.
محققان توصیه می کنند حتی اگر بعد از کار ورزش نیز انجام می دهید، به آن اکتفا نکنید و در حین کار به طور مرتب از جایتان بلند شوید و تکانی به خودتان بدهید

خشکی و فتق دیسک کمر
احتمالا زمانی که کودک بوده اید، والدین تان شما را وادار به صاف نشستن می کردند. دلیل آن ساده است: پیشگیری از بروز مشکلات استخوانی در آینده!
محققان «انستیتوی ملی اختلالات عصبی و سکته ی مغزی» به این نتیجه رسیده اند که حرکات منظم بدنی باعث تحریک جریان خون تازه و ارسال مواد مغذی به دیسک های بین مهره ای می شود. اما نشستن های طولانی مدت به برهم خوردن هم ترازی دیسک ها و تشکیل کلاژن های سخت بین تاندون ها و لیگمان ها منجر می شود.
اگر پشت میزنشین هستید، حواستان باشد که صاف بنشینید. نباید گردن تان جلوتر از شانه هایتان باشد. از آویزان نگه داشتن شانه ها بپرهیزید و پاهایتان را روی زمین قرار داده و در پشتتان، یک پشتی مناسب قرار دهید تا گودی کمرتان را پر کند.

صدمات مزمن به اعضای بدن
به عقیده ی گروهی از متخصصان تغذیه و فیزیولوژیست های دانشگاه میسوری، بیماری های مزمنی مانند سرطان کولون (روده بزرگ)، کبد چرب و بیماری های قلبی عروقی در لیست بیماری هایی قرار دارند که پشت میزنشین ها را تهدید می کنند.متاسفانه خطر این بیماری ها برای افرادی که زیاد می نشینند جدی است، حتی اگر این افراد ورزش منظم نیز انجام دهند. حالا به این ها اضافه کنید بیماری هایی مثل شقاق یا حتا هموروئید را.
نتایج بررسی های متعدد نشان می دهد که کاهش جریان خون و کاهش کالری سوزی در حالت نشسته، خطر بروزگرفتگی عروق، فشار و کلسترول خون بالا، مشکلات گوارشی، بیماری قلبی عروقی و کبد چرب را افزایش می دهد.محققان توصیه می کنند حتی اگر بعد از کار ورزش نیز انجام می دهید، به آن اکتفا نکنید و در حین کار به طور مرتب از جایتان بلند شوید و تکانی به خودتان بدهید. چاقی در کمین شماست. گول تبلیغات گول زننده مثل لیپوساکشن را هرگز نخورید.
یادتان باشد که مصرف مواد غذایی چرب مانند فست فودها و غیره در محل کار، فشار مضاعفی بر شما وارد کرده و سلامتی تان را با خطرات جدی مواجه می کند.

تخریب عضلات
زمانی که عضلات به کار گرفته نمی شوند، به سرعت نرم و فرسوده می شوند.
محققان دانشگاه ایالت آریزونا معتقد هستند زمانی که از بدن تان کار می کشید، یعنی راه می روید، اشیا را بلند و جابه جا می کنید و صاف می نشینید، عضلات با سرعت کمتری شروع به فرسودگی و تخریب می کنند.
در واقع تحلیل عضلات زمانی بروز می کند که شما بی تحرک هستید و زیاد یک جا می نشینید. به عنوان مثال، لم دادن روی صندلی باعث ضعیف شدن عضلات گردن، شانه ها، ستون فقرات و عضلات شکمی می شود.
توجه داشته باشید که نشستن های طولانی مدت باعث ایجاد ورم قوزک پا، واریس و پوکی استخوان ناشی از کم تحرکی می شوند

بیماری های مزمن
نتایج پژوهشی که در مجله Applied Physiology به چاپ رسیده است نشان می دهد که عدم تحرک بدنی باعث بروز بیماری های مزمن متعددی مانند سرطان کولون، سرطان سینه و رحم، دیابت، کبد چرب و چاقی مفرط می شود.
باید بدانید که تحرک بدنی منظم باعث تحریک تولید آنتی اکسیدان های محافظ سلول های بدن می شود، در حالیکه بی تحرکی سلول ها را در معرض رادیکال های آزاد قرار می دهد.
رادیکال های آزاد، مولکول هایی هستند که باعث آسیب سلول ها و پیری زودهنگام آنها می شوند.
نتایج پژوهش ها نشان می دهند که بی تحرکی باعث عدم کنترل انسولین شده و خطر ابتلا به دیابت نوع دو را در افراد کم تحرک افزایش می دهد.

واریس و لخته های خونی
به عقیده ی محققان کانادایی، نشستن های طولانی مدت در پشت میز کار یا روی کاناپه امکان بروز ترومبوز وریدی عمقی را بویژه در بین افراد مبتلا به چاقی مفرط افزایش می دهد.
متاسفانه اگر لخته های خونی حرکت کنند و وارد ریه ها شده و آمبولی ریوی ایجاد کنند، مرگبار هستند.
هر چند امروزه درمان واریس با لیزر راحت است اما مشکلات زیادی ایجاد می کند. ترومبوز وریدی عمقی نیز زمانی بروز می کند که جریان خون متوقف شده و مایعات بدن در ناحیه ای از پا جمع شده و لخته ی خونی ایجاد کنند.
توجه داشته باشید که نشستن های طولانی مدت باعث ایجاد ورم قوزک پا، واریس و پوکی استخوان ناشی از کم تحرکی می شوند.

فلج و مرگ ناشی از وضعیت نشستن
شاید کمی اغراق آمیز به نظر برسد که نشستن و یا بد نشستن باعث مرگ شود.
نتایج پژوهشی که به مدت هشت سال و نیم در دانشگاه نورث‌وسترن انجام شده است نشان می دهد که وضعیت نشستن نامناسب و طولانی مدت بخصوص در افراد سالمند، خطر بروز فلج را ۵۰ درصد افزایش می دهد.
همین محققان مشاهده کردند افرادی که عادت دارند شب ها تلویزیون تماشا کنند و یا بازی های یارانه ای انجام دهند، به میزان ۶۱ درصد بیشتر از افرادی که صرفا یک ساعت در روز تلویزیون می بینند، در معرض خطر مرگ قرار دارند.
اگر عادت دارید شب ها جلوی تلویزیون بنشینید و تا آخر برنامه ها را تماشا کنید، حتما در فواصل آگهی های بازرگانی، از جای خود بلند شده و راه بروید و چند حرکت کششی انجام دهید و سعی کنید به مرور زمان، این عادت بد را ترک کنید.

 

منبع: سایت موژ

این مطلب چقدر مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *