منوی دسته بندی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مقدمه ای بر شیمی آب

مقدمه

آب مـایـه حیـات و فـراوان‌تـریـن مـاده مرکب بـر روی سطح کـره زمین و بستر اولیه حیـات بـه شکلی که امروزه می‌شنـاسیم. بیش از ۷۵% جـرم یک انـسـان از آب تشکیل شـده است و نیـز بیش از ۷۰% سطح کـره زمین را آب پوشانده است (نزدیک به ۳۶۰ میلیون از ۵۱۰ میلیون کیلومتر مربع) بـا وجود این حجم عظیم آب تنها دو درصد از آب هـای کـره زمین شیرین و قابل شرب است و باقی آن بـه علت محلول بـودن انـواع نمک‌ها خصوصاً نمک طعام غیر قابل استفاده است. از همین دو درصد آب شیرین بیش از ۹۰ درصد بـه صورت منجمد در دو قطب زمین و دور از دسترس بشر واقع شده است.

آب هدیه گرانبهای الهی و مظهر نشاط، پاکی، شادی، سرزندگی و ادامه حیات بشر است اما همین آب حیات بخش بـا انتقال بیماری‌ و ایجاد همه‌گیری تـا کنون جـان تعداد زیادی از انسان‌ها را گرفته است و زیـان‌های اقتصادی در اجتماعات بـه همراه داشته است. آب سالم‌ آبی است که طعم، رنگ و بـوی خاصی نداشته باشد ( بی رنگ، بی بو و بی مـزه باشد.)، بـدون عوامل زنده بیماریزا بـاشـد، بـدون مـواد شیمیایی زیـان آور بـاشـد و مـواد آلـی و معدنی آن در کوتاه مدت و دراز مدت برای مصرف کننده زیان‌آور نباشد.

منابع آلـودگی آب شـامـل دفع غیر بهداشتی فاضلاب‌های شهری و صنعتی، سموم، کـودهای شیمیایی، زباله، انواع آلاینده‌ها عوامل بیماری‌زا، مواد معدنی و آلی مضر از جمله منابع آلودگی آب به شمار می‌آیند. از شایع‌ترین خطرات بهداشتی آب‌های آشـامیدنی انتقال بیماری‌هـای بـاکتریایی، ویـروسی، تک یـاخته‌ای و انگلی است. سالانه چندیـن میلیون کـودک زیـر پنج سـال در جهان در اثـر ابتلا به این بیماری‌هـا جـان خود را از دست می‌دهند. بیماری‌های منتقله تـوسط آب مانند وبـا، حصبه،‌ اسهال خونی باسیلی، فلج اطفال، هپاتیت، ژیاردیازیس و… یشتر از راه دستگاه گوارش و پوست وارد بدن انسان می‌شوند.
از راه ‌هـای پیشگیری می تـوان، حفاظت از منابع آب در مقابل آلـودگی با فاضلاب انسانی، جوشانیدن آب بـه مدت یک دقیقه پس از زمان جوش آمدن،‌ رعایت بهداشت فردی، رعایت بهداشت مواد غذایی و کنترل حشرات را نام برد.

این مطلب چقدر مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *