منوی دسته بندی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

چگونه وسایل محل کار وخانه را تمیز کنیم تا سلامت بمانیم

تمیز کردن خانه و محل کار سبب سلامت و ایمنی اعضای خانواده و کارکنان از ابتلا به بیماری‌های مختلف می‌شود.

 به نقل از دیلی میل، تمیزکردن خانه و محل کار از اهمیت بالایی برای حفظ سلامت برخوردار است. ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها به دلیل میکروب، باکتری و قارچ‌هایی است که در وسایل موجود در خانه و محل کار قراردارند به همین دلیل تمیز کردن  آن‌ها برای زیبایی محل کار و زندگی و نیز کمک به سلامت بدن ضروری است.

دانشمندان با مطالعه بر روی اجسام و وسایل مختلف و بررسی میزان تجمع میکروب‌ها و باکتری‌ها بر  روی آن‌ها به نتیجه‌های زیر دست یافته اند و زمان تمیز کردن تقریبی آن‌ها را پیشنهاد می‌کنند.
_داخل و خارج دستگاه مایکروفر هر هفته باید به طور کامل تمیز شود.
_سطح خارجی، صفحه نمایش و سایر تجهیزات متصل به رایانه شخصی، لپ تاپ، تبلت، تلفن همراه و سایروسایل الکترونیکی که صفحه نمایش آن‌ها گرم می‌شود به دلیل رشد میزان زیاد باکتری بر روی آن‌ها باید روزانه پاک و ضد عفونی شوند.

 

_سطح روی میز‌ها باید به طور روزانه تمیز شود و دستمال خشک کننده ظرف‌ها نیز باید ه رهفته به طور کامل شسته ضدعفونی و درمجاورت نور خورشید خشک شوند.

_شستشو و عوض کردن ملحفه ها، روتختی، حوله حمام و حوله خشک کردن ظرف ها، روبالشتی و نیز رویه لحاف و پتو باید هرهفته انجام شود، زیرا سلول‌های مرده پوست بدن انسان و نیز مو‌های ریخته می‌توانند زمینه ساز ابتلای انسان به بیماری شوند.

_افزون بر شستشوی روبالشتی هر هفته، هرسه ماه یکبار نیز باید خود بالش شسته و به طور کامل خشک شود.

_یکی از مکان‌هایی که روزانه باید شسته و ضدعفونی شود سرویس بهداشتی وحمام است که به دلیل محیط مرطوب خود می‌توانند زمینه ساز ابتلای انسان‌ها به بیماری‌های مختلف حتی واگیردار شود.

کارشناسان همچنین به افراد به ویژه خانواده‌هایی که دارای کودکان خردسال، افرادسالمند یا مبتلا به آلرژی و آسم هستند توصیه می‌کنند به جای استفاده از محصول‌های شیمیایی نامفید برای محیط زیست به منظور پاک و ضدعفونی کردن سطوح و وسایل مختلف می‌توانند از ترکیب آب و سرکه سفید استفاده کنند.

_در زمان تمیز کردن خانه و محل کار استفاده از دستکش، ماسک، پوشاندن مو‌ها با کلاه، استفاده از کلاه و کفش پوشیده توصیه می‌شود. بهتر است برای کاهش خطر بروز آلرژی و ورود گرد وخاک به بینی در و پنجره‌ها باز شود.

_در صورت ابتلا به آلرژی برای تمیز کردن خانه و محل کار از دیگران کمک بگیرید و از انجام گردگیری و پاک کردن وسایل با مواد پاک کننده شیمیایی اجتناب کنید.

_مخلوط کردن مواد شیمیایی مختلف با ترکیب‌های اسید و باز هم می‌تواند سبب تولید گاز‌های مرگبار و بروز شوک آنافلاکسی و حتی مرگ ناگهانی شود به همین دلیل رعایت اقدام‌های ایمنی و خواندن دستور استفاده از محصول پاک کننده شیمیایی درصورت استفاده ضروری است.

_در زمان گردگیری و پاک کردن وسایل خانه و محل کار، اجاق گاز، بخاری وسایر وسایل اشتعال زا را خاموش کنید وخوراکی‌هایی را از دسترس دورکنید تا آلوده نشوند.

_پاک کردن فضای یخچال هر ماه باید انجام شود، مهمترین قسمتی که دریخچال باید پاک شود جامیوه‌ای است که می‌تواند تا ۷۵۰ برابر میزان مجاز باکتری ومیکروب درخود نگه دارد.

_شستشوی فرش، موکت یا قالیچه هر ۶ الی ۱۲ ماه به ویژه اگر با کفش برروی آن‌ها راه می‌روید. کارشناسان درپژوهش‌های خود دریافتند فرش‌ها می‌توانند تا حدود ۲۰۰ هزارباکتری در هراینچ مربع داشته باشند به همین دلیل شستشوی منظم آن‌ها برای حفظ سلامت اهمیت فراوانی دارد.

_در آشپزخانه، اجاق گاز، هود، مایکروو، میز غذاخوری، یخچال، داخل و سطح کابینت‌ها و ازهمه مهتر اطراف سینک ظرفشویی باید در بازه‌های زمانی منظم تمیز شوند تا میزان ابتلای اعضای خانواده به بیماری‌های مختلف کاهش یابد.

_درمحل کار، توصیه می‌شود پرسنل خدمات از دستمال‌های دارای ماده ضد باکتری برای تمیز کردن وسایل کارکنان استفاده کنند تا به این ترتیب بیماری از فردی به فرد دیگر سرایت نکند.

_استفاده از کیسه زباله و عوض کردن منظم آن برای سطل زباله کارکنان، استفاده از نور خورشید و وجود پنجره‌های بزرگ در سازمان برای ضدعفونی کردن فضای داخل، شستشو و ضدعفونی کردن سرویس بهداشتی عمومی و نیز استفاده از لیوان شخصی هر فرد برای نوشیدن آب و سایرنوشیدنی‌ها می‌تواند خطرابتلا به بیماری‌ها را کاهش دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

این مطلب چقدر مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *