منوی دسته بندی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

دستورالعمل کشوری آئدس

اصولا آئدس اجیپتی در مناطق شهری زندگی کرده و گزش، استراحت و تخمگذاری آن در داخل و خارج اماکن مسکونی است. این گونه عمدتا در ظروفی که توسط انسان ساخته شده، در داخل یا نزدیک اماکن مسکونی تخمگذاری می کند. آئدس اجیپتی برخلاف بسیاری از پشه ها در طی روز خونخواری می کند و حداکثر گزش را در صبح زود و هنگام غروب قبل از تاریکی انجام می دهد. پشه ماده خونخواری از انسان را نسبت به پستانداران اهلی ترجیح می دهد و در هر خونخواری چندین نفر را مورد گزش قرار می دهد. این تمایل به تغذیه مکرر ممکن است عامل طغیان بیماریهای دنگ، چیکونگونیا و ویروس زیکا در مناطقی که آئدس اجیپتی وجود دارد باشد. آئدس اجیپتی بعد از دهه ۱۹۲۰ و دهه ۱۹۵۰ که به ترتیب در استان خوزستان و استان بوشهر گزارش شده است، تاکنون در ایران مشاهده نشده است.

آئدس آلبوپیکتوس، هرچند در بعضی مناطق اصلی دنگ و چیکونگونیا می باشد ولی عمدتا یک ناقل ثانویه است. این آئدس اغلب خارج از اماکن است و از انسان و بسیاری حیوانات اهلی و وحشی خونخواری می کند (بطور معمول خون مورد نیاز خود را از یک میزبان تغذیه می کند تا سیکل گونوتروفیک را تکمیل کند). این پشه نیز عمدتا در اوایل صبح و در هنگام غروب قبل از تاریکی هوا خونخواری می کند. طغیان های بیماری در مناطقی که فقط آئدس آلبوپیکتوس وجود دارد نسبت به مناطقی که آئدس اجیپتی وجود دارد عموما شدت کمتری دارد. آئدس آلبوپیکتوس قابلیت تطبیق بسیار بالایی دارد. این گونه، درجه حرارت زیر صفر را تحمل می کند و به همین دیلی گسترش بیشتری از آئدس اجیپتی در مناطق معتدله دارد. این پشه ظروف محتوی آب اطراف خانه ها یا دور از خانه ها را برای تخمگذاری استفاده می کند. در مطالعات اخیر در ایران، آئدس آلبوپیکتوس در شهرستان های چابهار، نیک شهر و سرباز در استان سیستان و بلوچستان در مجاورت پاکستان گزارش شده است (گزارش منتشر نشده مرکز بیماری های واگیر). لکن مطالعات بعد از آن منفی یوده و نشان دهنده عدم استقرار ناقل در ایران می باشد.

تجارت بین الملل و جابجایی کالاهای محتوی تخم خشک پشه، بخصوص توسط تایر اتومبیل، موجب گسترش این دو پشه ناقل شده است.

دانلود راهنمای پیشگیری و کنترل آئدس های مهاجم (۳.۳۵ MB)

دانلود دستورالعمل کشوری آئدس ویرایش ۱۳۹۷ (۱.۵۴ MB)

دانلود دستورالعمل کشوری آئدس ویرایش ۱۳۹۵ (۱.۲۴ MB)

۵/۵ - (۲۱ امتیاز)

‫2 نظر

  • احمد گفت:

    باسلام و عرض ادب
    به استحضار میرسانم باتوجه به نادربودن مطالب خصوصا به زبان فارسی و همچنین وفور و ظهور این پشه دربرخی از استان های کشور بارگذاری آخرین دستورالعمل های کشوری در این زمینه کمک زیادی به علاقمندان جهت شناخت بیشتر این حشره (پشه مزاحم) نموده و جای تشکر و تقدیر دارد. آرزوی سلامتی و موفقیت برای عزیزان دست اندرکار را دارم
    باتشکر

    • ادمین گفت:

      با سلام
      از نظر لطف شما سپاسگذارم. امیدواریم که آفت پشه آئدس به زودی در کشورمون ریشه کن بشه و شاهد بروز اتفاقات ناگواری از طرف این آفت نباشیم.
      فایل «راهنمای پیشگیری و کنترل آئدس های مهاجم» هم به این مجموعه اضافه شد و از باکس دانلود قابل دریافت است.
      با احترام

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تلفن همراه *