منوی دسته بندی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

خود کنترلی و خود اظهاری بهداشتی در کشورهای خارجی + چک لیست

خود کنترلی و خود اظهاری بهداشتی چیست؟

بر طبق تعریف وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی شرکت های مشاوره ای خود کنترلی و خود اظهاری بهداشتی به شرکت هایی اطلاق می شود که:

به منظور ارتقاء سطح عملکرد بهداشتی مراکز و اماکن عمومی موضوع آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۳ قانون اصلاح قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و نیز بهره‌گیری از ظرفیت‌های کارشناسی موجود در جامعه و نیز اجرای مواد ۲۴، ۲۵ و ۴۱ آیین‌نامه اجرایی قانون اصلاح ماده ۱۳ قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، دستورالعمل شرکت‌ها و موسسات مشاوره‌ای خودکنترلی و خود اظهاری بهداشتی در مراکز و اماکن آیین‌نامه فوق، توسط معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ می‌گردد. معاونت‌های بهداشتی‌دانشگاه‌ها موظفند در زمینه صدور پروانه و نظارت بر فعالیت این گونه شرکت‌ها و موسسات بر اساس این دستورالعمل اقدام نمایند.

بخش‌ خصوصی و شرکت‌های خود کنترلی می‌توانند در این مقوله فعال شده، مجوز فعالیت را از واحدهای تابعه وزارت بهداشت در استان‌ها اخذ کنند و سپس در این قضیه فعال شده و به عنوان مشاور مدیر و متصدی مراکز تهیه و عرضه مواد غذایی و همچنین اماکن عمومی، اقدامات خودکنترلی از جمله کنترل کارگرها، مواد غذایی، آب، محیط، آموزش چهره به چهره و … را انجام دهند. وزارت بهداشت نیز علاوه بر نظارت حاکمیتی، ممیزی خارجی را انجام می‌دهد. به این ترتیب در صورتی که تطبیق‌های انجام شده درست باشد، اظهارنامه مرکز مربوطه مورد قبول قرار می‌گیرد و وضعیت آن در سیستم ثبت می‌شود و در صورت عدم انطباق نیز برخورد قانونی لازم صورت می‌گیرد. در ایران چند سالی است که در خصوص شرکتهای خود کنترلی و خود اظهاری فعالیتهایی انجام شده است.

مزایای طرح خود کنترلی و خود اظهاری بهداشتی:

– بازرسی و کنترل بهداشتی مستمر و هدفمند بر کلیه اماکن و مراکز حساس به منظور افزایش سطح بهداشت و ایمنی مواد غذایی

– ارائه مشاوره و آموزش های لازم بهداشتی با اولویت بر بهداشت فردی، بهداشت آشپزخانه و کترینگ ها، بهداشت تجهیزات و لوازم کار، بهداشت و ایمنی مواد غذایی و… به کارگران، کارمندان و صاحبان واحد های تولید و عرضه کننده ی مواد غذایی و آشامیدنی

– بازرسی و کنترل بهداشتی مستمر و هدفمند بر بهداشت محیط استخرهای شنا.

– منطبق با الزامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان ملی استاندارد ایران و سیستمهای بین المللی مدیریت ایمنی مواد غذایی ( ISO 22000 ).

– انجام نمونه برداری میکروبی آب ، مواد غذایی ، سطوح در تماس با مواد غذایی و انگشتان دست پرسنل بصورت دوره ای و متناوب (Swab Test & Finger Test).

اکثر کشورهای توسعه یافته به منظور خود اظهاری و خود کنترلی چند سالی است که فعالیت‌هایی را انجام داده‌اند.

نمونه هایی از چک لیست های خود اظهاری و خود کنترلی در سایر کشورها:

  • food facility self inspection checklist-university of California
  • Manager Self-Inspection Checklist
  • Restaurant Self-Inspection Checklist-farmers insurance group
  • self inspection checklist -County of San Diego

 

 

جهت دریافت چک لیست ها، لطفا از طریق باکس دانلود اقدام نمایید

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *