منوی دسته بندی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

حکم فروش مواد غذایی تاریخ گذشته چیست؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس در روز سه شنبه ۱ مردادماه ۱۳۹۲ ماده دیگری از گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه اصلاح قانون نظام صنفی کشور را مورد بررسی و تصویب قرار دادند.

نمایندگان در جلسه علنی این روز با تصویب ماده ۴۱ این لایحه مقرر کردند که جریمه مقرر در ماده ۵۹ قانون و تبصره یک آن به شرح زیر اصلاح و دو تبصره به عنوان تبصره‌های ۳ و ۴ به آن الحاق شود:

مرحله اول و دوم

متخلف علاوه بر الزام به پرداخت خسارت وارد شده به خریدار یا مصرف‌کننده در مرحله اول معادل ۲ برابر مابه‌التفاوت ارزش کالا یا خدمت ابرازی یا درخواستی و کالای عرضه یا فروخته شده یا خدمت ارائه داده شده و در مرحله دوم به ۴ برابر ما‌به‌التفاوت مذکور جریمه می‌شود.

مرحله سوم

در مرحله سوم به ۶ برابر ما‌به‌التفاوت جریمه می‌شود و علاوه بر پرداخت جریمه پارچه یا تابلو بر سردر محل کسب به عنوان متخلف صنفی به مدت دو هفته نصب می‌شود.

مرحله چهارم

در مرحله چهارم به ۸ برابر ما‌به‌التفاوت جریمه می‌شود و پارچه یا تابلو بر سردر محل کسب به عنوان متخلف صنفی به مدت یک ماه نصب می‌گردد.

مرحله پنجم

در مرحله پنجم و مراتب بعدی به ۱۰ برابر مابه‌التفاوت جریمه می‌شود و پارچه یا تابلو بر سردر محل کسب به عنوان متخلف صنفی به مدت دو ماه نصب می‌شود.

  • همچنین پروانه کسب وی به مدت ۶ ماه تعلیق و محل کسب تعطیل می‌گردد.

تبصره ها

  • تبصره ۱- در صورت تقاضای خریدار مبنی بر استرداد کالا، فروشنده علاوه بر پرداخت جریمه مقرر، مکلف به قبول کالا و استرداد وجه دریافتی به خریدار است و در صورت استنکاف واحد صنفی تا اجرای کامل حکم تعطیل می‌شود.
  • تبصره ۳- عرضه، نگهداری به قصد فروش و فروش کالا بدون علامت استاندارد ایران و ارائه خدمات بدون تایید موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در صورتی‌که استاندارد کالا یا خدمات اجباری شده باشد، مشمول مقررات این ماده می‌شود.
  • تبصره ۴- فروش کالاهای تاریخ‌مصرف گذشته در حکم تقلب محسوب می‌شود و مرتکب به جریمه مقرر در این ماده محکوم می‌شود. چنانکه کالا یا خدمات عرضه شده بنا بر نظر کارشناسی غیر قابل مصرف باشد، جریمه و خسارت بر مبنای قیمت عرضه شده محاسبه می‌شود.

نمایندگان با ۱۳۱ رای موافق، ۳ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساندند.

۵/۵ - (۵ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *