منوی دسته بندی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

کتاب پیشگیری و مدیریت مقاومت آفات بهداشتی به حشره کش ها

پیشگفتار مترجمین

کنترل ناقلین، نقش بسیار مهمی در پیشگیری و کنترل بیماریهای ناقل زاد ایفا می کند و استفاده از حشره کش ها رکن مهمی از مدیریت تلفیقی ناقلین را تشکیل می دهد. مقاومت ناقلین به حشره کش ها و کمبود چشمگیر ترکیبات حشره کش مناسب برای کنترل آنها، تهدیدی جدی می باشد که توجه خاص و فوری مقامات بهداشتی، محققین و صنعت آفت کش را می طلبد. مدیریت مقاومت به حشره کش ها باید جزء لاینفک برنامه های مبارزه با ناقلین بوده و ساختار، منابع انسانی و سایر منابع مورد لزوم، با اولویت زیاد، به آن اختصاص داده شود.

پیشرفت چشمگیر جمهوری اسلامی ایران در جهت کاهش بار مالاریا، با تهدید جدی مقاومت به حشره کش ها روبرو است. ایران همچنین با خطر روزافزون ورود و استقرار ناقلین بیماری های دانگ، چیکونگونیا و زیکا مواجه است که مقاومت گسترده آنها به حشره کش ها خود یک چالش جهانی است. تدوین طرح ملی برای پیشگیری و مدیریت مقاومت به حشره کش ها از اولویت بسزایی برخوردار است.

این راهنما علاوه بر ارائه اطلاعات فنی درمورد مقاومت به حشره کش ها در ناقلین بیماریها، از منظر برنامه ای و مدیریتی نیز بلکه بیشتر به موضوع مقاومت به حشره کش ها می پردازد که این خود موجب تقویت دانش و نگرش مدیران حوزه کنترل بیماریها نسبت به موضوع مقاومت به حشره کش ها می شود. با درک صحیح اساس و اهمیت مقاومت به حشره کش ها، ضرورت برنامه ریزی درخصوص پایش مداوم و مدیریت آن نیز بیش از پیش مشخص خواهد شد.



اطلاعات کتاب
  • عنوان اصلی: Prevention and management of insecticide resistance in vectors and pests of public health importance
  • نوشته شده توسط: کمیته عملیاتی مقاومت به حشره کش ها
  • مترجمین: درکتر مرتضی زعیم، دکتر احمدعلی عنایتی و دکتر احمد رئیسی
  • ناشر: دانشگاه علوم پزشکی مازندران
  • سال چاپ: ۱۳۹۹
  • نوبت چاپ: اول
  • توضیحات: نسخه اصلی این کتاب با حمایت مالی بنیاد بیل و ملیندا گیتس و توسط کمیته عملیاتی مقاومت به حشره کش ها به رشته تحریر درآمده است.این کمیته فنی تخصصی تحت پوشش CropLife International فعالیت می کند و توسط سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد و سازمان جهانی بهداشت به عنوان یک نهاد مشاور درمورد مسائل مربوط به مقاومت در برابر حشره کش ها شناخته شده است.
 

سرفصل های مطالب این کتاب شامل موارد زیر می باشد:
۱- مقدمه و اهداف
۲- مقاومت چیست و چگونه بروز می نماید؟
۳- رویکردهای مختلف مدیریت مقاومت
۴- مبانی مدیریت مقاومت
۵- اقتصاد مدیریت مقاومت
۶- پایش و تشخیص مقاومت برای کنترل پشه
۷- مدیریت بلند مدت یک برنامه کنترل ناقل
۸- داستان های موفق در مدیریت مقاومت
۹- نیازهای آینده و راه پیش رو
چرا هنوز عضو ویژه نشده اید؟ 🙁

دسترسی به لینک های دانلود این محتوا مخصوص اعضای ویژه می باشد. برای ارتقای عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *