منوی دسته بندی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

دگردیسی در حشرات

شامل یک سری تغییرات آنی تا تدریجی و عمیق است که موجود زنده در رشد و نمو بعد از دوره جنینی برای رسیدن به مرحله بلوغ پشت سر می گذارد. این تغییرات شامل تغییرات مورفولوژیک توأم با کامل شدن دستگاه های تناسلی خارج می باشد. معمولاً در دوره رشد و نمو بعد از جنینی، حشراتی که فاقد دگردیسی باشند، به ندرت دیده می شوند.

حشرات بدون دگردیسی (Ametabole)

در این گروه معمولاً حشره جوانی که از داخل تخم خارج می شود، شباهت کامل به حشره بالغ دارد به جز در برخی خصوصیات جلدی و اندازه که بعد از چند مرتبه پوست اندازی بدون تغییر شکل تبدیل به حشره بالغ می شود. مانند حشره ای به نام ماهی نقره ای (Silver fish) که در روی فرش می لغزد.

حشرات دارای دگردیسی

به دو دسته تقسیم می شوند:

  1. Hemimetabole : دارای دگردیسی ناقص هستند؛ بعد از باز شدن تخم ها، حشره جوانی از داخل تخم خارج می شود که تقریباً به حشره بالغ شباهت دارد ولی فاقد بال و دستگاه های تناسلی خارجی است که آن را نمف (Nymph) می گویند که بهد از یک سری پوست اندازی توأم با تغییرات مورفولوژیک و بیولوژیک تبدیل به حشره بالغ می شود. مانند ساس و شپش انسانی.
  2. Holometabole : دارای دگردیسی کامل هستند؛ معمولاً حشره ای که از تخم خارج می شود، شباهتی به حشره بالغ ندارد و به طور کلی چهار مرحله تکاملی در سیر تکاملی آنها دیده می شود که عبارتند از مراحل تخم، لارو، پوپ و حشره بالغ. مانند پشه آنوفل که سه مرحله اول را در آب و بعدی را در خشکی به سر می برد.
این مطلب چقدر مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *