منوی دسته بندی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

فقط ۲۰ درصد از زباله های الکترونیکی در هر سال بازیافت می شوند

هرچه انسان ها بیشتر از سابق به دستگاه های الکترونیکی متکی می شوند، طبیعی خواهد بود که زباله های الکترونیکی نیز به شکلی اجتناب ناپذیر افزایش می یابند. در حالی که برخی کشورها برنامه هایی برای بازیافت زباله های الکترونیکی راه اندازی کرده اند، اما پروسه بازیافت این محصولات می تواند بسیار خطرناک باشد. قطعات دستگاه های الکترونیکی معمولاً موادی مضر را در خود جای می دهند که می توانند به بروز مشکلاتی برای افرادی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با آنها تعامل دارند منجر گردند.

بنابر گزارشی تازه از سوی اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU) که یکی از زیرمجموعه های سازمان ملل متحد به شمار می آید، به نظر می رسد که تنها ۲۰ درصد از دستگاه های الکترونیکی سال ۲۰۱۶ با استفاده از روش های صحیح بازیافت شده اند. میزان کامل زباله های الکترونیکی سال ۲۰۱۶، برابر با ۴۹٫۲ تُن تخمین زده شده و ارزش مواد خامی که امکان استخراج آنها از این زباله ها وجود داشت، برابر با ۵۵ میلیارد دلار است.

ارزش مواد خام قابل استخراج از زباله ها در سال قبل ۵۵ میلیارد دلار بوده است.

چگونگی بازیافت زباله های الکترونیکی می تواند در هر کشور متفاوت باشد، اما این ترند در حال فراگیری هرچه بیشتر است و رشدی ۴ درصدی را با گذشت هر سال تجربه می کند. ایالات متحده آمریکا به تنهایی تولید ۱۴ درصد از زباله های الکترونیکی جهان را برعهده دارد و کمتر از ۲۵ درصد آن را بازیافت می کند. از طرف دیگر، کشور چین تولید ۱۶ درصد از زباله های الکترونیکی و بازیافت ۱۸ درصد از آنها را برعهده دارد. هنگامی که جمعیت ۳۲۵ میلیونی آمریکا را با جمعیت ۱٫۴ میلیارد نفری چین مقایسه کنید، نتایج قطعاً جالب هستند.

در نهایت باید گفت که زباله های الکترونیکی مقوله تازه ای نیستند اما مدت زیادی از زمانی که برخی مناطق شروع به بازیافت آنها کرده اند نمی گذرد و با گذشت هر سال، کشورهای بیشتری به لیست بازیافت کنندگان می پیوندند. بنابراین می توان امیدوار بود که تلاش مشترک جهان در آینده نزدیک به افزایش چشمگیر آمار بازیافت زباله های الکترونیکی منجر گردد.

 

منبع: دیجیاتو – برگرفته از arstechnica
این مطلب چقدر مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *