منوی دسته بندی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تنها ۷ درصد زباله کشور تفکیک می شود

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حال حاضر تنها ۷ درصد از زباله های کشور تفکیک می شود و این آمار به هیچ وجه قابل قبول نیست.

به گزارش پسماند ایران، محمدجواد سروش با اشاره به تراکم بالای جمعیتی در استان های شمالی، همچنین حساسیت های اکوسیستم خشکی و آبی این بخش کشور گفت: پتانسیل آلودگی در این استان ها به ویژه در منابع پایه آب و خاک بسیار بالاست.

وی خاطرنشان کرد: بافت اجتماعی استان های شمالی، سیستم مدیریتی متفاوت برای مدیریت پسماند این استان ها می طلبد و البته بررسی نحوه مدیریت پسماند در سایر کشورها نیز نشان می دهد که با توجه به شرایط کشورها، مدیریت ها هم بسیار متفاوت است.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نحوه دفن پسماند در کشورهای مختلف اظهارکرد: به طور نمونه در استرالیا با توجه به شرایط زمین، ۷۰ درصد پسماند دفن و ۳۰ درصد به صورت بازیافت، در ایتالیا ۵۴ درصد دفن، ۱۲ درصد بازیافت و ۳۳ درصد کمپوست، در ژاپن تنها ۳ درصد دفن، ۱۷ درصد بازیافت مواد و ۷۴ درصد بازیافت انرژی می شود.

وی افزود: آمار جهانی نشان می دهد متوسط سرانه تولید پسماندهای عادی در بخش شهرنشینی جهان، ۱ کیلو و ۱۹ صدم است که در کشورهای پیشرفته به رغم مدیریت جامع برای کاهش پسماند باز هم شاهد رقمی بالاتر از میانگین جهانی هستیم به گونه ای که در آمریکا این رقم بر ای هر فرد شهرنشین ۲/۵ کیلوگرم، در آلمان به ۲/۱۱ کیلوگرم، در استرالیا به ۲/۲۳، در ژاپن به ۱/۷۳ می رسد.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اما در کشورهای جهان سوم یا در حال توسعه این رقم با کاهش مواجه است به گونه ای که حتی پایین تر از میانگین جهانی است.
سروش اضافه کرد: به طور نمونه در هند این میزان به ۰/۳۴ و در پاکستان به ۰/۸۴ می رسد و این نشان می دهد که در این کشورها روش ها و نظام های بسیار سیستماتیکی از ابتدا تا انتها وجود دارد و مدیریت کاهش تولید پسماند و زباله به خوبی انجام می شود. مدیریت علمی که مطابق با شرایط فرهنگی، اقتصادی و اقلیم هست.

وی با بیان اینکه در ایران متوسط سرانه تولید پسماندهای عادی در بخش شهرنشینی ۷۱۰ گرم است، اظهار کرد: ولی متاسفانه می بینیم که با همین میزان که حتی ۵۰ درصد کمتر از کشورهای توسعه یافته هست، ۴۸ هزار تن پسماند روزانه در کشور داریم.

سروش ادامه داد: وقتی به آمارها بر می گردیم می بینیم که در کشور ما از این میزان زباله تولیدی تنها ۷ درصد تفکیک می شود و با توجه ارزش بالای پسماند، حدود ۲۲ درصد هم بازیافت زباله داریم.
مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در استان های شمالی تنها ۳ درصد دفن بهداشتی زباله داریم، گفت: برای مدیریت پسماند در ایران نیاز به مدیریت تلفیقی داریم تا بتوانیم مانند تمام دنیا دفن، بازیافت مواد، بازیافت انرژی و کمپوست را در کنار هم به کار گیریم.

این مطلب چقدر مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *