منوی دسته بندی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برنامه استرالیایی‌ها برای استفاده گسترده از پسماندهای کشاورزی

در پروژه بزرگی که توسط استرالیایی‌ها در دست اقدام است، قرار است سوخت‌های ارگانیک و دیگر مواد شیمیایی تجدیدپذیر با استفاده از محصولات کشاورزی و زباله‌های جنگلی تولید شوند.

شرکت استرالیایی Ethanol Technologies یا “Ethtec” در مشارکت با دانشگاه نیوکاسل، انستیتو انرژی و منابع نیوکاسل و همچنین شورای مازولبروک شایر در این کشور، مبلغ ۱۱.۹ میلیون دلار از آژانس انرژی‌های تجدیدپذیر استرالیا (ARENA) برای ساخت یک مجموعه نمایشگاهی در مازولبروک دریافت کرده است.

این پروژه که با سرپرستی گروهی از محققین شامل استاد افتخاری دانشگاه و بیوتکنولوژیست ارشد شرکت ethtec، دکتر جف دوهرتی انجام می‌شود، یک فرایند پایدار زیست‌محیطی است که طی آن سوخت‌های ارگانیک و دیگر مواد شیمیایی تجدیدپذیر با استفاده از محصولات کشاورزی و زباله‌های جنگلی تولید می‌شوند.

به دلیل این‌که اتانول از قسمت‌های مغذی گیاه که به نام «تکنولوژی نسل اول» شناخته شده‌اند، تولید می‌شود، کشاورزان باید تصمیم بگیرند که محصولاتشان به‌عنوان غذا مصرف شوند و یا اینکه برای تولید سوخت از آن‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

تکنولوژی کمپانی ethtec به دلیل این‌که از پسماند محصولات کشاورزی برای تولید سوخت استفاده خواهد کرد، به این بحث که «تولید غذا مهم‌تر است یا سوخت» پایان خواهد داد. علاوه بر این کشاورزان از طریق فروش این پسماندها می‌توانند یک منبع درآمد جدید داشته باشند.

این پروژه با ایجاد یک فرایند ازنظر اقتصادی توجیه‌پذیر، قصد دارد تا به صنعت ۱۱۰ میلیون دلاری اتانول در استرالیا که درحالی‌که حاضر فقط حدود یک درصد سوخت مصرفی استرالیا را تأمین می‌کند، بپیوندد. علاوه بر این، یک بازار صادرات پایدار هم برای اتانول تولیدشده در استرالیا فراهم خواهد نمود.

تکنولوژی جدید موسوم به «strong acid» شرکت Ethtec از پسماند‌ علوفه‌هایی همچون کاه گندم، کلش پنبه، تفاله نیشکر و بقایای مواد جنگلی، پس‌ازاین که ترکیبات غذایی و فیبری آن‌ها از چوب‌ها و محصولات استخراج شد، استفاده خواهد کرد.

مجریان این پروژه قصد دارند از طریق داده‌های مهندسی حاصل‌شده از این فرایند، مطمئن شوند که این کار ازنظر تجاری توجیه‌پذیر است. به گفته آن‌ها: «ما می‌دانیم که می‌توان این پسماند‌ها را جمع‌آوری کرده، آن‌ها را تبدیل به شکر نموده و سپس این شکرها را تبدیل به سوخت‌های زیستی یا مواد شیمیایی سازگار با محیط زیست نمود، اما این سوخت‌ها باید بتوانند با سوخت‌های فسیلی رقابت کنند.»

به اعتقاد محققین، مزایای استفاده از این تکنولوژی، می‌تواند بازار کشاورزی را متحول کند، زیرا کشاورزان می‌توانند به کاشت محصولاتشان ادامه داده و قسمت‌های باارزش آن را به‌عنوان غذا به فروش برسانند و درعین‌حال، یک بازار جدید برای فروش پسماندهای کشاورزی هم در اختیار داشته باشند.

 

منبع: مجله الکترونیکی زیست فن
این مطلب چقدر مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *