منوی دسته بندی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

آبمیوه هایی با طعم گل و لای / بعد از خوردن این بستنی ها راهی بیمارستان می شوید!

خوردن بستنی و آب میوه از لذت های مهم فصل های گرم سال است اما بسیاری ازاین خوراکی های دل چسب به جای اینکه خنکتان کند شما را راهی بیمارستان می کند.

خوردن بستنی و آب میوه های خنک و عبور از جلوی بستنی فروشی ها و ویتامینه ای ها هر عابری را وسوسه می کند به خصوص در هوای گرم تابستان که لذت خوردن این تفریح های خنک پای ثابت شب گردی های خیلی از مردم است اما در این بازار داغ بستنی های سنتی طرفدارهای بیشتری دارد. اما حالا سوال اینجاست که چقدر مواد اولیه این بستنی ها طبیعی است؟

وقتی سراغ فروشنده ها رفتیم و از آن ها در مورد رنگ زرد بستنی ها و اینکه آیا این رنگ زرد زعفران است یا نه سوال می کردیم ما را با جواب های سر بالا دست به سر می کردند به همین دلیل بر آن شدیم که سری به آزمایشگاه غذا و دارو وزارت بهداشت بزنیم و از آن ها بپرسیم که آیا واقعا در بستنی های سنتی زعفران وجود دارد یا نه؟

بستنی سنتی هایی که خبری از زعفران در آن ها نیست

رستگار رییس آزمایشگاه مرجع غذا و دارو در خصوص تست نمونه های مختلف بستنی و وجود زعفران در آن ها گفت: ما نمونه های بسیاری را تست کردیم نه تنها در نمونه های سنتی حتی در بستنی های صنعتی که برچسب مواد تشکیل آن زعفران بود دیده شد که به جای زعفران از زردچوبه برای رنگ آن استفاده شده است.

رشیدی رییس آزمایشگاه رنگ موادغذایی در خصوص انواع موادی که به جای زعفران در این بستنی ها استفاده می شود، گفت:به جز زردچوبه از گل رنگ و رنگ آناتو که همه در زمره تقلب ها شمرده شده در این بستنی ها استفاده می شود.

بستنی با طعم تب مالت

به جز رنگ زعفرانی بستنی که در آن بسیار تقلب صورت می گیرد در سلامت ماده اصلی این خوراکی خوشمزه نیز حرف و حدیث های بسیاری هست.

جعفری، مسئول بهداشت محیط شبکه بهداشت شمیرانات درباره نوع شیر مصرفی بستنی ها گفت: استفاده از شیر فله و غیر پاستوریزه درتهیه فرآورده های بستنی ممنوع بوده زیرا ممکن است خوردن آن سبب بیماری تب مالت شود.

 

گل و لایی که با آب میوه به خوردتان می دهند

آبمیوه ها خوش رنگ و خوش طعم پشت ویترین مغازه و ویتامینه ها هم که یکی از نوشیدنی های جذاب و دل چسب فصل تابستان است پشت پرده های دیدنی زیادی دارد . از آب میوه های مانده گرفته تا میوه های گندیده و خرابی که آبشان را به خورد مردم می دهند.

در بازرسی های سرزده ای که جعفری، مسئول بهداشت محیط شبکه بهداشت شمیرانات به همراه خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان انجام داد ویتامینه ها، بستنی فروشی ها و آبمیوه فروشی های بسیاری مورد بررسی قرار گرفت.

از طالبی هایی خورد شده، فریز شده و درشرایط ناسالم نگهداری شده، هویج های کثیفی که با گل روی آن ها آب گیری می شدند بگیر تا کثیفی محیط و نداشتن کارت بهداشت نمونه ای از تخلف های ریز و درشتی است که در خیلی از آب میوه فروشی ها به چشم می خورد.

آب میوه هایی که شما را راهی بیمارستان می کنند

سلیمانیه کارشناس بهداشت محیط با اشاره به اینکه فروش آبمیوه های مانده تخلف محسوب میشود گفت: آب میوه ها باید در مقابل چشمان مشتری گرفته شوند، اما در برخی مراکز آب میوه ها از چندروز قبل گرفته شده و در یخچال یا فریزر نگهداری می شوند تا مجددا به فروش برسند و این اقدام باعث میشود آبمیوه ها سلامت لازم را نداشته باشند و غیر قابل مصرف شوند.

آب میوه های ترش مثل انار، آلبالو، تمشک و شاتوت از آن دسته آب میوه هایی است که طرفدارهای خاص و دوآتیشه ای مخصوص به خود را دارند.

جعفری در خصوص آب زرشک و آب آلبالوو شاتوت که تقلب و عدم رعایت بهداشت در آن ها بسیار است، اظهار کرد: آب زرشک و آلبالو که فاقد مشخصات از نظر بهداشتی هستند سلامت نبوده و نباید در این مغازه ها استفاده شوند، در بازرسی ها در یک آب میوه فروشی با شاتوت یخ زده که در شرایط ناسالم نگه داری شده و با یک چاقوی کثیف خورد می شد مواجه شدیم.

باتوجه با اینکه این قبیل مراکز و محل های کسب و آب میوه فروشی های غیر بهداشتی که مشکلات بحرانی داشته باشند در ظرف ۲۴ ساعت برای آنها دستور پلمپ صادر شده و به مدت یک هفته به منظور رفع نواقص پلمب می شوند.

با این اوضاع نابسامان ذره بین بازرسی به خصوص در فصل تابستان بیشتر و دقیقتر از قبل شود شما هم اگر با مراکز غیر بهداشتی مواجه شدید به سامانه ۱۹۰ اعلام کرده و بازرسان را از وجود متخلفان باخبر کنید.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
این مطلب چقدر مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *