منوی دسته بندی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

کشف باکتری پلاستیک خوار

کشف باکتری پلاستیک خوار؛ بزرگترین کشف زیست محیطی جهان

سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون پلاستیک تولید می‌شود و از بین‌بردن این مقدار پلاستیک کار راحتی نیست. حال دانشمندان ژاپنی راه‌حلی برای این مسئله یافته‌اند. آن‌ها موفق به کشف و توسعه باکتری جدیدی به نام Ideonella sakaiensis شده‌اند که می‌تواند با استفاده از دو آنزیم قدرتمند خود به‌طور کامل پلی اتیلن را که بسیاری از مواد پلاستیکی از آن ساخته می‌شود را تجزیه کند.

محققان ژاپنی مدعی‌اند، برای اولین بار است موفق به کشف یک باکتری شده‌اند که می‌تواند به‌طور کامل مواد پلی اتیلنی را تجزیه کند. با وجودی که به نظر می‌رسد این راه‌حل فوق‌العاده می‌تواند بسیاری از مسائل زیست‌محیطی را حل کند اما هنوز یک مسئله مهم وجود دارد، و آن روند کند آن است. دانشمندان دریافته‌اند، تنها شش هفته طول می‌کشد تا لایه‌نازکی از پلی اتیلن تجزیه شود و طبیعتاً به دنبال افزایش سرعت این روند هستند.

این دانشمندان در حال حاضر تغییراتی را در توالی ژنوم این باکتری ایجاد کرده‌اند که می‌تواند منجر به ساخت سویه‌های قدرتمندتر و سریع‌تر این نوع باکتری‌ها شود.

راه‌حل دانشمندان ژاپنی تاکنون مفیدترین روش برای حل مسئله پلاستیک‌ها بوده است. پیش‌از این دانشمندان کرم‌ها و میکروب‌هایی یافته بودند که می‌توانستند مواد پلاستیکی را تجزیه کنند ولی تأثیر آن‌ها چندان زیاد نبود. همچنین پلاستیک‌های زیادی وجود دارند که در ساخت آن‌ها از مواد پلی اتیلنی استفاده نمی‌شود که نیازمند روش‌های دیگری برای تجزیه هستند.

لینک مقاله:

http://science.sciencemag.org/content/351/6278/1196

این مطلب چقدر مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *