منوی دسته بندی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

جلسه مدیران گروه مهندسی بهداشت محیط کشور در یزد پایان یافت

خلاصه خبرها:

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ علیرضا مصداقی‌نیا روز شنبه در نشست مشورتی شبکه تحقیقات بهداشت محیط کشور در یزد افزود: بار این بیماریها می تواند آسیب های زیادی به اقتصاد کشور وارد کند.

وی با اشاره به بحث تحقیق و پژوهش در زمینه بهداشت محیط اظهار کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر به این موضوع پرداخته شده اما باید بیش از بیش به تحقیق در این زمینه توجه شود.

رئیس انجمن علمی بهداشت محیط ایران بر بهره گیری از بخش خصوصی در زمینه بهداشت محیط تاکید کرد و گفت: باید مراکز تحقیقاتی که در استانها فعال هستند برای پیوستن به شبکه تحقیقات بهداشت محیط دعوت شوند.

مصداقی نیا اضافه کرد: استان یزد در همه زمینه ها از جمله توجه به بهداشت محیط در کشور پیشرو است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هم با بیان اینکه در هیچ شهرستانی کمبود کارشناس بهداشت محیط نداریم گفت: مجموعا ۱۶۴ نیرو در زمینه بهداشت محیط در استان یزد مشغول ارائه خدمت هستند.

محمد حسن لطفی با بیان اینکه استان یزد در زمینه کنترل دخانیات و جمع آوری قلیان از اماکن عمومی رتبه نخست کشور را کسب کرده است افزود: این موفقیت نتیجه تلاشهای بازرسان بهداشت محیط و همکاری اصناف و نیروی انتظامی است.

وی اظهار کرد: شاید هنوز در برخی مکانها به صورت قاچاقی و زیر زمینی در استان قلیان عرضه شود اما به صورت آشکار وجود ندارد.

نشست مشورتی شبکه تحقیقات بهداشت محیط کشور با حضور ۷۰ نفر از مدیران گروه های مهندسی و روسای مراکز تحقیقاتی بهداشت محیط کشور در محل سالن همایش های باقرالعلوم یزد برگزار شد.

در این نشست یکروزه در زمینه مسائل بهداشت محیط و محیط زیست بحث و تبادل نظر شد.

همکاری و هماهنگی بین مراکز تحقیقاتی، تثبیت اقدامات شبکه تحقیقات بهداشت محیط کشور و تعیین اولویت های تحقیقاتی بهداشت محیط از اهداف این نشست اعلام شد.

 

رئیس انجمن علمی بهداشت محیط ایران:
درصد از بیماری‌های کشور به عوامل محیطی بستگی دارد.
رئیس انجمن علمی بهداشت محیط ایران با تأکید بر لزوم توجه بیش از پیش به بهداشت محیط گفت: ۲۵ درصد از بیماری‌های کشور به عوامل محیطی بستگی دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، علیرضا مصداقی‌نیا صبح امروز در دومین نشست مشورتی شبکه تحقیقاتی بهداشت محیط کشور اظهار داشت: از اولویت‌های دانشگاه علوم پزشکی یزد، بهداشت و محیط است و همواره به موضوع بهداشت محیط توجه ویژه داشته است.

وی با بیان اینکه کمتر رشته‌ای را می‌توان یافت که میان نهادهای تصمیم‌گیری هماهنگی داشته باشند، ادامه داد: به همین دلیل است که رشته بهداشت محیط در میان سایر رشته‌ها پیشرفت چشمگیری داشته است.

مصداقی‌نیا با تأکید بر اینکه چندین رشته منشعب از بهداشت محیط به عنوان رشته مستقل پذیرای دانشجویان است، اضافه کرد: همچنین دو رشته جدید نیز برای منطقه چهار کشور پیشنهاد شده که در دست بررسی است و به زودی مصوب خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شبکه تحقیقات بهداشت محیط جایگاه خوبی در بهداشت محیطی دارد، اظهار داشت: به عنوان یک نهاد همانند همایش‌های سالیانه بهداشتی می‌توان در این زمینه به صورت سیستماتیک عمل کرد و آن را در سطح کشور به صورت گسترده داشت.

مصداقی‌نیا با اشاره به ضرورت تشکیل شبکه تحقیقات بهداشت محیط گفت: این رشته با سایر رشته‌ها ارتباط زیادی دارد و با نهادهای دولتی و تحقیقاتی پیوستگی بسیاری دارد و با این هدف شکل گرفته که ارتباطات را در این زمینه توسعه دهد.

وی با تأکید بر اینکه رشته بهداشت محیط مجرد از سایر رشته‌ها نیست، تصریح کرد: ۲۵ درصد بار بیماری‌ها در کشورها به عوامل محیطی بستگی دارد و این باید در تحقیقات نشان داده شود.

مصداقی‌نیا با بیان اینکه بحث سلامت محیط در سطح کشور مغفول مانده بود، اظهار داشت: خوشبختانه طی سال‌های اخیر توجه خاصی به آن شده و باید به بار اقتصادی بهداشت محیط نیز پرداخته و در پژوهش‌ها نیز مورد توجه باشد.

وی با تأکید بر لزوم شناخت آسیب‌های اقتصادی ناشی از عدم وجود بهداشت محیط عنوان کرد: برگزاری چنین نشست‌هایی می‌تواند در شناسایی این آسیب‌ها و بهره‌مندی از تحقیقات کاربردی در این زمینه مؤثر باشد.

مصداقی‌نیا همچنین با تأکید بر لزوم تغییر نگرش در برنامه‌ها و جلب مشارکت بخش خصوصی در این زمینه‌ها افزود: باید مراکز نحقیقاتی که در استان‌ها فعال هستند برای پیوستن به شبکه بهداشت محیط دعوت شوند و سازمان‌ها و نهادهای دیگر نیز به ما بپیوندند.

رئیس شبکه تحقیقات بهداشت محیط کشور:
شاخص‌های بهداشت محیط نسبت به دهه گذشته رشد داشته است.
رئیس شبکه تحقیقات بهداشت محیط کشور با اشاره به بهبود وضعیت بهداشت محیطی گفت: شاخص‌های بهداشت محیط نسبت به دهه گذشته رشد داشته است.

علیرضا مصداقی‌نیا ظهر امروز در حاشیه برگزاری دومین نشست مشورتی شبکه تحقیقات بهداشت محیط کشور در یزد در پاسخ به خبرنگاران اظهار داشت: وضعیت بهداشت محیط کشور نسبت به سال‌های گذشته خیلی بهتر است و اگر مولفه‌های بهداشت محیط را در آب‌وهوا و پسماندها و مواد غذایی دنبال کنیم وضعیت خوبی را داریم.

وی با بیان اینکه در برخی زمینه‌ها مانند آب وضعیت بهتری در مقایسه با سایر حوزه‌ها  داریم ادامه داد: جمعیت زیرپوشش آب سالم در شهرها بالای ۹۸ درصد است و در روستا‌ها نیز نزدیک به ۹۰ درصد را پوشش می‌دهد که نشان‌دهنده موفقیت در بهداشت محیط است.

رئیس شبکه تحقیقات بهداشت محیط کشور با بیان اینکه در زمینه مدیریت پسماند نیز با وجود مشکلاتی که با آن روبه‌رو هستیم نسبتا وضعیت خوبی را داریم اما در اندک نقاطی از کشور نیز مشکلاتی گزارش شده که باید برای رفع آن با صبوری اقدام کرد.

وی از دیگر مشکلات در حوزه بهداشت محیط را وضعیت هوا برشمرد و تصریح کرد: متاسفانه در این زمینه در کلانشهرها مشکلات متعددی داریم که در واقع گاهی اوقات مشکلات بزرگی را نیز به دنبال دارد و لازم است چاره‌اندیشی اساسی در این زمینه داشته باشیم.

مصداقی‌نیا با بیان اینکه در حوزه مواد غذایی نیز گاهی مشکلاتی به وجود آمده است اظهار داشت: مشکلات این حوزه ناشی از آلایندگی‌های محیطی است که با تقویت نظارت‌ها و برنامه‌هایی که در دست است در پی رفع مشکلات موجود اقدام خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه بهداشت محیط نسبت به ۱۰ سال گذشته وضعیت بسیار مطلوبی دارد عنوان کرد: شبکه تحقیقات وظیفه همکاری و هماهنگی میان مراکز و نهادها را دارد که با اولویت‌بندی کارها در این زمینه اقدامات موثری انجام شود.

رئیس شبکه تحقیقات بهداشت محیط کشور ادامه داد: شبکه تحقیقات فعالیت‌های صرف تحقیقاتی ندارد و بر اساس تعاملاتی که با نهادها دارد و اولویت‌بندی موضوعات برای تحقیقات و آموزش در مناطق جغرافیایی اقدام خواهد کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد:
تشکیل اتاق‌های فکر در حوزه بهداشت محیط ضروری است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: تشکیل اتاق‌های فکر در حوزه بهداشت محیط ضروری است.

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، سیدمحمدرضا میرجلیلی صبح امروز در دومین نشست مشورتی شبکه تحقیقاتی بهداشت محیط کشور اظهار داشت: با نگاه به تاریخ شهر یزد می‌بینیم که این شهر تاریخچه بزرگی دارد و بخش‌هایی از آن با رشته بهداشت و محیط عجین شده است.

وی با بیان اینکه قنات‌های یزد گویای بهره‌مندی این مردم از آب آشامیدنی سالم هستند، ادامه داد: قدیمی‌ترین موجود زنده را در این استان داریم که بیش از ۴ هزار سال عمر دارد و این نشان می‌دهد که قدیمی‌ها بسیار بهتر از ما می‌توانستند بهداشت و سلامت موجودات را تأمین کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اضافه کرد: اگر امروز بحث عدالت و تحول در سلامت را مطرح می‌کنیم و خواستار انقلاب در سلامت عمومی هستیم، راهکاری جز بازگشت به گذشته نداریم.

وی با تأکید بر لزوم تشکیل اتاق‌های فکر در این زمینه اظهار داشت: بیش از ۸۰ درصد عوامل سلامت به محیط‌های دیگری غیر از محیط خودمان بستگی دارد و باید در جای دیگری دنبال آن باشیم.

میرجلیلی با بیان اینکه دایره تغییر و تحولات در محیط‌های پیرامون ما هستند، عنوان کرد: اگر تحول سلامت را می‌خواهیم باید پایه آن را در محیط‌های خارج از دانشگاه و در بین مردم مستحکم کنیم.

وی با تأکید بر اینکه آسان‌سازی راه‌های درمان و کاهش هزینه‌ها تنها بخشی از تقویت سلامت در جامعه است و اگر بخواهیم تغیرات را اساسی و ساختاری داشته باشیم باید به دنبال ایجاد اتاق‌های فکر باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد با بیان اینکه باید تغییرات را جدی و گسترده دنبال کنیم، افزود: عدالت در بهداشت و درمان و تحول در سلامت محقق نمی‌شود مگر اینکه اهمیت جدی به تشکیل اتاق فکر داشته باشیم و با اولویت‌های پژوهشی نسبت به تغییرات اقدام کنیم.

وی عنوان کرد: تغییر نظام سلامت و اصلاح رویه‌های بهداشت و درمان در گرو پژوهش‌های تحقیقاتی است که از سوی اساتید در رشته‌های مختلف به ویژه بهداشت محیط انجام می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد خبر داد
رتبه نخست یزد در جمع‌آوری و مبارزه با عرضه قلیان در مراکز عمومی
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از کسب رتبه نخست یزد در جمع‌آوری و مبارزه با عرضه قلیان در مراکز عمومی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، محمدحسن لطفی صبح امروز در دومین نشست مشورتی شبکه تحقیقاتی بهداشت محیط کشور اظهار داشت: ۱۶۴ نیروی بهداشت محیط در حوزه ستادی و محیطی مشغول به کار داریم که بیشتر این نیروها در حوزه محیط فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کمبود نیرو در این زمینه نداریم، از کسب رتبه نخست یزد در زمینه جمع‌آوری و مبارزه با عرضه قلیان در مراکز عمومی خبر داد و گفت: ۳۴۷ نقطه را در سطح استان از طریق نیروهای بهداشت محیط تحت پوشش قرار دادیم و خوشبختانه مشکلی در این زمینه وجود ندارد و در بسیاری از موارد در مقایسه با کشور وضعیت بهتری داریم.

لطفی با بیان اینکه در مجموع ۸۷ درصد جمعیت روستایی و ۹۱ درصد جمعیت شهری دارای کارت بهداشتی به روز هستند، اضافه کرد: اتفاق خوبی که در این زمینه افتاد عدم توزیع مواد غذایی غیربهداشتی در سطح محیط است و رتبه اول کشور را به خود اختصاص دادیم.

وی با بیان اینکه گشت‌های شبانه و کنترل‌های مکرر منجر به این تحقق و موفقیت این هدف در سطح استان شد، عنوان کرد: در سال جاری بیش از ۱۶ هزار و ۴۰۰ کارت بهداشت صادر شده و در مجموع بیش از ۲۶ هزار بازرسی از نقاط مختلف به ویژه مراکز تهیه و توزیع انجام شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان اینکه مشکلات جدی در زمینه مصرف آب و غذا و مشکلات بهداشتی آن نداشتیم، گفت: با راه‌اندازی سامانه شکایات توانستیم بخش اعظمی از تخلفات را کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه برای توجه و رسیدگی به حوزه سلامت نیاز به فعال‌ کردن کارگروه‌های مرتبط با این حوزه است، اظهار داشت: خوشبختانه توجه بیشتری به این موضوعات جلب شده که به دلیل جو مناسب حاکمیت طرح تحول سلامت است.

لطفی با اشاره به ایجاد معاونت اجتماعی در سطح وزارتخانه بیان داشت: از اقدامات مؤثری که در زمینه بهداشت انجام شده است، می‌توان به شکل‌گیری این معاونت اشاره کرد که این امر نشان از وجود حساسیت‌های ویژه‌ برای سلامت مردم در سطح کشور دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه پژوهش نیز در حوزه بهداشت و سلامت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، افزود: پژوهش‌ها باید کاربردی باشد و با توجه به اینکه بسیاری از موضوعات در حوزه بهداشت و سلامت مردم مغفول مانده، لازم است فعالان و کارشناسان عرصه بهداشت محیط به این مهم نیز توجه خاصی داشته باشند و پژوهش‌ها را از حالت کلاسیک به کاربردی تغییر دهند.

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان، فارس نیوز، انجمن علمی بهداشت محیط ایران
این مطلب چقدر مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *