منوی دسته بندی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

جای خالی نظارت بهداشتی بر سلامت مواد غذایی‌

کارشناس‌ دفتر خدمات سلامت‌ و بهداشت محیط گفت: نظارت‌های بهداشتی‌ در سلامت مواد غذایی‌ به ویژ‌ه‌ در مناسبت‌های مذهبی جای کار بیشتری دارد و نباید از آن غافل‌ شد.

فاطمه میرهادی‌کارشناس سلامت و بهداشت محیط منطقه ۱۲ گفت: سلامت مردم از موضوعات مهمی است‌ که بخش اعظم‌ آن با سلامت مواد غذایی‌ پیوند خورده است که در این میان‌ در مناسبت‌های مذهبی‌ که تعداد انبوهی‌ موادغذایی‌ در مجامع‌ عمومی‌ به مردم عرضه‌ می‌شود، باید‌ از نظارت‌ کافی برخوردار باشند‌.

وی گفت: با وجود دفاتر‌ خدمات سلامت‌ که خدمات‌ بهداشتی‌، درمانی‌، دارویی‌ و غذایی را عهده‌دار است باید‌ نظارت کافی‌ بر سلامت موادغذایی‌ داشته باشیم‌.

میرهادی‌ افزود: برخی از گزارش های نشان داده‌ نگهداری‌ گوشت‌های ذبح‌ شده‌ مناسب نیستند‌، توزیع چای در ظروف‌ یک بار‌ مصرف‌ به دلیل سرطان‌زایی‌ یک تهدید‌ است و باید چای‌ در ظروف‌ سلولوزی‌ و شیشه‌ای به مردم داده شود‌.

کارشناس سلامت و بهداشت محیط منطقه ۱۲ رعایت‌ ملاحظات‌ بهداشتی‌ در طبخ‌ نذورات‌، استفاده از دستکش‌، روپوش‌، کلاه و ماسک‌ در روند تهیه‌ نذورات‌ را امری ضروری خواند و گفت: برخی مراجعات‌ به کلینیک‌های پزشکی‌ نشان می‌دهد باید نظارت جدی‌تری‌ بر موادغذایی‌ نذو‌رات و روند طبخ‌ داشته باشیم و از آنجایی که شیوع بیماری با توجه به شرایط‌ غیربهداشتی دو چندان می‌شود کارشناسان بهداشت‌ و سلامت‌ باید گام جدی در مقابله با عوامل‌ تهدیدکننده‌ سلامت داشته باشند‌.

دفاتر خدمات سلامت فقط‌ مربوط‌ به حوزه بهداشت عمومی نمی‌شود

میرهادی‌ از حضور بازرسان‌ دفاتر خدمات سلامت‌ در برخی از اماکن خبر داد و اظهار کرد: دفاتر خدمات سلامت فقط‌ مربوط‌ به حوزه بهداشت عمومی نمی‌شود و سلامت حوزه غذا، دارو و درمان هم به آن برمی‌گردد و بازرسان‌ آماده‌اند تا در بحث تأمین بهداشت موادغذایی‌ در تولید‌، توزیع‌ و عرضه‌ کیفیت را ارتقاء دهند.

کارشناس سلامت و بهداشت محیط منطقه ۱۲ گفت: این دفاتر در نظر دارند‌ تا رضایت و اطمینان مردم را در بهداشت موادغذایی‌ جلب کنند و از مردم تقاضا داریم‌ تا در صورت‌ وجود تخلفات‌ غیربهداشتی‌ این مراکز را مطلع‌ کنند.

میرهادی‌ در ادامه اظهار کرد: سلامت مردم از مهمترین اولویت‌های دفاتر خدمات سلامت است که دفاتر خدمات بهداشتی‌ پس از اخذ پروانه فعالیت تحت نظارت وزارت بهداشت این هدف را عهده‌دار می‌شوند تا شاهد ارتقاء سلامت مردم باشیم‌.

وی گفت: در حال حاضر بحث سلامت موادغذایی‌ در مناسبت‌های مذهبی نظیر‌ محرم و صفر‌ زیر ذره‌بین‌ کارشناسان و بازرسان‌ بهداشت است اما مردم نیز باید‌ آگاه‌سازی شوند‌ تا از موادغذایی‌ انبوه‌ نظیر‌ خشکبار، ساندویچ‌ و سایر موادغذایی‌ که در مترو‌ها و سایر اماکن‌ عمومی توسط‌ دست‌فروشان‌ تهیه و فروخته‌ می‌شود امتناع‌ کنند زیرا بر روی روند تهیه این موادغذایی‌ هیچ‌ نظارتی‌ وجود ندارد‌ و با مصرف آن فرد درگیر‌ عوارض‌ متعدد خواهد شد.

کارشناس سلامت و بهداشت محیط منطقه ۱۲ در پایان گفت: خوشبختانه وجود دفاتر‌ خدمات سلامت‌ گام عملیاتی‌ در ارتقاء سلامت مردم است و امیدواریم‌ با حمایت متولیان سلامت و هماهنگی بین بخشی‌ شاهد ارتقاء سلامت مردم جامعه باشیم.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
این مطلب چقدر مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *