منوی دسته بندی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ما به خودرو الکتریکی نیاز نداریم!

ما فقط به خودروهای الکتریکی نیاز نداریم، ما به خودرو کمتر نیاز داریم

از زمان تولید اولین خودرو در خطوط تولید – بیش از ۱۰۰ سال پیش-  تاکنون، علاقه وافر ما به خودروها بیشترو بیشتر شده است. در کشورهایی مانند انگلستان، فرانسه، ایتالیا و آلمان در حال حاضر به ازای هر ۱۰ نفر ۵ خودرو وجود دارد. در امریکا ، استرالیا و نیوزیلند این رقم بالاتر است. اما بعد از یک قرن از نقش اصلی خودروها در زندگیمان شاهد یک تغییر به سمت جایگزین دیگری از حمل و نقل هستیم. اما در صورت ادامه حکمرانی خودروی شخصی در دنیا ، این روند می تواند به سرعت به یک پایان ناخوشایند برسد.

هزینه های پنهان خودروها

درصورت کاهش هزینه ها در دهه بعد، بسیاری از خودورسازها اذعان می کنند که آینده از آن خودورهای برقی است. اما آیا همین کافی خواهد بود؟ آیا لازم نیست که در وهله اول از خود بپرسیم که آیا نیاز به اینهمه خودرو داریم؟

اگرمی توانستیم با زدن یک دکمه هر خودروی بنزینی را به یک خودروی برقی تبدیل کنیم، ریه های موجود درکل زمین به محض کاهش انتشار گازهای سمی کمی نفس راحت می کشیدند . ( اگر که انرژی مورد نیاز یعنی برق آنها از سوختهای پاک تامین شده باشد). اما با این حال باز هم این دلیلی از میزان مضر بودن سیستم حمل و نقل به ما ارائه نمی دهد.

در سال ۲۰۱۶ بیش از ۷۲ میلیون خودرو به خیابان ها وارد شدند. چنین تولید انبوهی سال به سال نیازمند مقدار زیادی فلز، آلومینیوم ، مس ، شیشه و دیگر مواد خام دارد. این یک هزینه محیط زیستی محسوب می شود . با توجه به اینکه اکثریت این خودروها ۹۵% مواقع بدون استفاده هستند.

خودروهای پارک شده فضای زیادی اشغال می کنند. در مناطق شلوغ و شهری لس آنجلس ،  حدود ۱۴% زمین معادل ۲۰۰ مایل مربع به پارکینگ اختصاص داده شده است.

 

تغییر نگرش

اگر چه پیشرفت به کندی است، اما چشمان طراحان شهری و سیاستمداران به این حقیقت باز شده است که اگر شهرها جایگزین امن و به صرفه ای به جای خودروها پیشنهاد دهند ، ما نیزمتفاوت سفر خواهیم کرد. جوانان کم کم دوچرخه، اتوبوس و قطار را به  داشتن اتومبیل های بدون صرفه مالی ترجیح می دهند. در برلین حمل و نقل عمومی آسانترین و جذاب ترین امکان برای تردد است، نه خودروی شخصی. در کپهناگ شهری که شهرت طولانی مدت به دوستدار دوچرخه بودن دارد، رقم ۶۲% مردم دوچرخه سوار شگفت انگیز است. همچنین در شهر فرانسوی لیون نیز تعداد ورود خودروها به شهر در مقایسه با دهه گذشته ۲۰% کاهش داشته است.

محبوبیت روزهای بدون خودرو در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا در حال افزایش است، تجربه زندگی بدون سرو صدا ، ترافیک و آلودگی را به مردم می دهد.

بوگاتا یکی از اولین شهرهایی بود که ایده “روز بدون خودرو” را معرفی کرد بطوریکه امروزه این ایده به  کل هفته تمدید می شود.

چشم انداز ما

اگر چه افزایش اتومبیل های برقی ستودنی است، اما سیستم حمل و نقل پایدار فقط از رده خارج کردن خودروهای فسیلی نیست.

این سیستم نیازمند ساخت مسیرهای تردد دوچرخه ، حمایت از برنامه های تشویقی مردم برای استفاده از دوچرخه، اسکوترهای برقی و … به جای خودروهای سنگین دوست داشتنی است.همچنین حمل و نقل گسترده با استفاده از سوخت پاک که به صرفه برای استفاده همگان باشد.

این کار وظیفه همه ماست، از تجار، سیاستمداران تا شهروندان که همگی نقش مهمی در اجرای آن داریم.

منبع:

Richars Casson 25 jan 2018

https://www.greenpeace.org/international/story/13968/we-dont-just-need-electric-cars-we-need-fewer-cars

مترجم:

مهندس بهاره پورزنگی آبادی-کارشناس ارشد محیط زیست

این مطلب چقدر مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *