منوی دسته بندی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

دستورالعمل سالم سازی سبزیجات خام

نظر به اینکه برای آبیاری و تغذیه سبزیجات اغلب از آبهای آلوده و کودهای انسانی و حیوانی استفاده و علاوه بر آن، حیوانات اهلی و وحشی در مزارع کشت سبزیجات آمد و رفت می نمایند، لذا این محصولات کشاورزی به انواع و اقسام تخم انگل ها و میکروبها آلوده هستند و مصرف کنترل نشده آنها به صورت خام اعم از سبزی خوردن، سالاد فصل، تزیین ظرف غذا، همراه ساندویچ، کاهو، هویج (همراه سالاد یا بصورت آب هویج)، کلم، گل کلم و… باعث ابتلا به انگلهای روده و بیماری های عفونی روده ای مثل انواع اسهال ها، حصبه، شبه حصبه، وبا، التور و… و بالاخره بروز و اشاعه اپیدمی بیماری های مذکور در جامعه میگردد، بدینوسیله به هم میهنان عزیز توصیه می شود برای جلوگیری از مبتلا شدن به انگلها و بیماری های روده ای حتما سبزیجاتی را که می خواهند بصورت خام مصرف کنند به طریقه زیر سالمسازی (پاکسازی، انگل زدایی، ضد عفونی، شستشو) کرده و سپس به مصرف برسانند.

ابتدا سبزیجات را به خوبی پاک کرده و شستشو دهید تا مواد زائد و گل و لای آن برطرف شود. سپس آن را در یک ظرف ۵ لیتری ریخته و به ازای هر لیتر ۳ تا ۵ قطره مایع ظرفشویی معمولی به آن اضافه کرده و ظرف را از آب پر کرده و قدری بهم بزنید تا تمام سبزی در داخل کفاب قرار گیرد. مدت ۵ دقیقه سبزی را در کفاب نگه دارید سپس سبزی را از روی کفاب جمع آوری و کفاب را تخلیه نموده و ظرف و سبزی را مجددا با آب سالم شستشو دهید تا تخم انگل ها و باقیمانده مایع ظرفشویی از آنها جدا شوند.

برای ضد عفونی و از بین بردن میکروبها، یک گرم (نصف قاشق چای خوری) پودر پرکلرین ۷۰ درصد را در ظرف ۵ لیتری پر از آب ریخته و کاملا حل نمایید تا محلول ضد عفونی کننده بدست آید. سپس سبزی انگل زدایی شده را برای مدت ۵ دقیقه در محلول ضد عفونی کننده اخیر قرار دهید تا میکروبهای آن کشته شوند. توضیح آنکه اگر پرکلرین در دسترس نباشد می توانید از یک قاشق مربا خوری آب ژاول ۱۰ درصد یا دو قاشق مربا خوری آب ژاول ۵ درصد (به جای یک گرم پرکلرین) و یا هر ماده ضد عفونی کننده مجاز دیگری که در داروخانه ها و سوپرمارکت ها و بقالی ها وجود دارد، طبق دستورالعمل مصرف آن استفاده کنید.

سبزی ضد عفونی شده را مجددا با آب سالم بشویید تا باقیمانده کلر از آن جدا شود و سپس مصرف نمایید.

این مطلب چقدر مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *