منوی دسته بندی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

کاربرد جت های آبی

حمل و نقل و دریانوردی

چه در حمل و نقل های بین المللی کالاها و تولیدات (تسمه های جابجایی کالاها، پالت ها، غلطک ها، بطری ها، جعبه ها، ناودان ها،  و یا چه در حمل و نقل های مسافت های زیاد با قطار (واگن ها، تانکرها، کانتینرها و یا سیلوها). این دستگاه ها، سطح بالایی از مقبولیت را برای کانتینرهای حمل و نقل، افزایش کارایی و حفظ زمان و پول را در ترابری تضمین می نمایند.

صنایع

دیگر تصور کردن کار نگهداری و یا نظارت در صنایع مختلف بدون در نظر گرفتن دستگاه‌های شوینده فشار قوی بسیار کار دشواری است. از آنجا که وقت طلاست نمی‌توان اجازه داد که ماشین آلات دچار از کار افتادگی شوند. با توجه به قابلیت اطمینان و قدرت بالا و همچنین تنوع لوازم جانبی برای هر کار تصور کردنی‌، دستگاه‌های شوینده راه حل درست به موقع را ضمانت می‌نمایند. با استفاده از فناوری آب گرم، با دمایی بیش از ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد دستگاه‌های شوینده به چنان کارایی دست یافته‌اند که در غیر اینصورت نیاز به دستگاه‌های بسیار عظیم‌تر آب سرد می‌بود.

صنایع کشاورزی

کاربرد معمول دستگاه‌های شوینده در صنایع کشاورزی عمدتاً در تمیز کردن رسوبات زیاد خاک می‌باشد. یک سری از دستگاه‌های واترجت در میان دیگر دستگاه‌ها به طور مخصوص برای این کاربرد طراحی شده‌اند. با جریان بسیار بالای آب تا ۴۲ لیتر در دقیقه و فشاری تا ۱۵۰ (بار) هر کثیفی‌ای به طور کامل پاک و شسته خواهد شد. بنابر قابلیت‌های منحصر به فرد دستگاه‌های شوینده فشار قوی شما نه تنها می‌توانید بر روی شستشویی با کارایی بالا و بدون دردسر حساب کنید بلکه می‌توانید میزان زیادی از وقت و پول خود را نیز پس انداز نمایید. در اینجا کارایی به معنی صرف وقت کم در عین داشتن کیفیت بالا می‌باشد.

لوله‌ها و مجاری فاضلاب

به وسیله دستگاه‌های شوینده فشار قوی با شدت جریان‌های مختلف آب که دارا می‌باشند همچنین نازل‌های مخصوص برای شستشوی لوله‌ها همراه با نیروی جلو برنده خودکار به راحتی می‌توان مجاری و لوله‌ها و اتصالات خانه‌ها را تمیز نمود. چه اینکار به منظور بازسازی باشد و یا چه به منظور امور تأسیساتی باشد. نظافت مجاری فاضلاب و یا شستشوی لوله‌ها به طور عالی می‌تواند توسط ابزارهای دستگاه‌های شوینده فشار قوی انجام پذیرد. کارکردن با فشارهای پایین همراه با جریان‌های بالای آب در لوله‌های تخلیه فاضلاب و یا استفاده از فشارهایی تا ۱۰۰۰ بار برای تمیزکردن مبدل‌های گرمایی در صنایع، تنها دو مثال کوچک از قابلیت‌های جهانی استفاده از دستگاه‌های شوینده فشار قوی  می‌باشد.

کاربردهای ویژه

ظهور وسیله منحصر به فرد و به برنامه پذیر، شستشوی هواپیما به نام Skywash یک حرکت جدیدی برای طراحان و مهندسان بود که یک جایگاه مهم را در اداره کردن و نوآوردی تکنیکی به خود اختصاص داد. دستگاه Skywash در حیطه خود منحصر به فرد است و از آن به خاطر کیفیت بالای شستشو و همچنین کاهش زیاد هزینه ها که دست یافتنی شده است.

جت های آب می توانند هر ماده ای را که به صورت ورقه ای درآید و در مقابل آنها قرار داده شود برش دهند.

عمومی ترین این مواد، فلزات می باشند (به خصوص آلومینیوم، چرا که نسبتا نرم است و سریعا برش می خورد) برای اینکه جت های آب میتوانند شکلهای پیچیده را در دقت های بالا با سرعت زیاد و صرفه اقتصادی خوب، برش دهند.از آنجاییکه فلزات رایج ترین موادی هستند که توسط کارگاه های تراشکاری، برشکاری می شوند، جت های آب هم به برش بسیاری از فلزات گرایش پیدا کرده اند. جتهای آب به طور معمول سنگ و شیشه را هم برش می دهند،این از آن جهت است که جت های آب میتوانند اشکال پیچیده ای را که با شیوه های مرسوم تراشکاری قابل دست یافتن نیستند ،حاصل کنند. این مواد برای هنرمندانی که میخواهند با این مواد و جت های آب کار کنند دارای محبوبیت می باشد چرا که هر چه آنها به رویا و تصور خویش انگارند میتوانند توسط این دستگاه خلق کنند. 

از معدود موادی که جت های آب قابلیت برش آنها را ندارند میتوان به الماس و شیشه آبدیده اشاره کرد. الماس ها در مقابل برش بسیار سخت هستند (و ممکن است اندک مواد بسیار سخت دیگر هم که برش داده نشوند، موجود باشد). شیشه آبدیده هنگامی که با جت آب برش داده شود خرد می شود (شیشه آبدیده به طوری طراحی شده است که در زمان گسیختگی خرد شود و به همین دلیل است که عموما در شیشه جلوی اتومبیل به کار برده می شود) تعداد معدودی مواد سرامیکی پیشرفته در مقابل برش سختی بسیار بالایی دارند که برش با جت آب برای آنها مقرون به صرفه نیست. برخی از مواد کامپوزیتی (لایه هایی از مواد مختلف که به حالت ساندویچ روی هم قرار گرفته اند) نمی توانند توسط جت آب برش داده شوند چرا که آب نمی تواند بین لایه ها نفوذ کرده و ماده را “ورقه روقه” می کند. بسیاری از مواد کامپوزیتی به خوبی برش می خورند، بهرحال فنونی برای برش کامپوزیت های لایه ای هم موجود است.

به خاطر اینکه جت های آب با استفاده از آب و مواد ساینده برش می دهند، می توانند با گونه های مختلفی از مواد کار کنند. این مواد شامل:

مس،برنج،آلومینیوم
فولاد پیش سخت شده
فولاد نرم
مواد نا متعارف همانند titanium، Inconel و Hastalloy
فولاد زد زنگ ۳۰۴
مواد ترد همانند شیشه، سرامیک، کوارتز و سنگ
مواد لمینیت
مواد قابل اشتعال
یکی ازاندک موادی که نمی توان توسط جت آب برش داده شوند شیشه آبدیده است. برای اینکه شیشه آبدیده تحت تنش است و به محض اینکه شروع به برش کنید به تکه های ریزی شکسته خواهد شد-همانطور که طراحی شده است.

بسیاری از کارگاه های قالب زنی برای جدار تراشی سریع و ساخت نمونه اولیه در مدت زمان کم از جت های آب استفاده می کنند. جت های آب نسبت به پرس های پانچ یک دستگاه برتر به شمار می آیند چرا که محدوده وسیع تری از توانایی رو برای قطعات مشابه عرضه می کنند. برای تولید در تیراژ بالا از ورق فلزی نازک، پرس ها از اغلب جنبه ها سود بخش ترند، اما برای استفاده های کوتاه، مواد سخت و مواد ضخیم، جت های آب جایگاه خودشان را دارند.

 جت های آب همچنین به عنوان یک بخش اعظم در یک پروسه تولید بزرگ به شمار می روند. برای مثال جت های آب اغلب برای ماشین کاری یک طرح بر روی قطعه، یا انجام پیش ماشینکاری، برای برداشت ماده قبل از پرداخت کاری ظریف، توسط ماشین آلات دیگر، استفاده می گردد.

جت های آب ماشین های تخصصی نیستند که برای گوشه کارها استفاده گردند. آنها دستگاه هایی برای اهداف مختلف اند که در تمامی کارگاه های ماشین کاری سودمند هستند.در ادامه به نمونه ی کوچکی از کاربردهای تخصصی اشاره می کنیم.

  • کارگاه های ماشین کاری مختلف

جت های آب در بین تمامی ماشین ابزار ها سودمندند، آنچنان که به سرعت و سادگی از ایده به قطعه نهایی می رسیم. جت های آب همچنین می توانند با کمترین قیود و راه اندازی با انواع مختلفی از مواد کار کنند.

  • هنرمندان

هنرمندان از جت های آب به خاطر توانایی خلق شکل های پیچیده در موادی که رسوما کار با آنها مشکل است، استفاده می کنند، همانند شیشه منقوش، سنگ مرمر.

 

  • معماری

مشابه به بازار هنر، بسیاری از ماشین ها هستند که از سنگ، کفپوش های سفارشی و همچنین از فلزات طرح های معماری با جزئیات بالا می سازند.

  • هوا و فضا

شرکتهایی که برای صنایع هوایی قطعات تولید می کنند، بیشتر آلومینیوم را ماشین کاری می کنند، که توسط یک جت آب به سادگی ماشین کاری می گردد. فلزات نامتعارفی همانند Inconel ، titanium ، و Hastalloy هم می توانند توسط جت های آب ماشین کاری شوند.

  • تولیدی

جت های آب همچنین برای ساخت قطعاتی از محصولاتی که فروخته می شوند نیز به کار می روند، به علاوه قطعات مورد نیاز برای ساخت ماشین آلات در خطوط مونتاژ.

  • صنعت اتومبیل و حمل و نقل

نمونه سازی و تولید قطعات اتومبیل ها، و ابزار آلاتی که برای ساخت اتومبیل ها بهره گرفته می شود. همچنین بسیاری از قطعات اتومبیل های مسابقه توسط جت های آب تولید می گردند.

  • کارگاه های لیزر

لیزر ها و جت های آب ابزاری بسیار مکمل هم هستند. هر کجا که یکی از این دو ابزار پاسخگوی نیاز نبود دیگری جوایگوی خواسته هاست.

 

  • کارگاه های EDM

برخی از دستگاه های ،اندازه کوچک و دقت بالای، جت آب برای ماشین کاری مرکزی، مکمل بسیار خوبی برای EDM هستند، چرا که اجازه ماشین کاری قطعات یکسان را با سرعت بالاتر می دهند، و می توانند برخی از خدمات را برای EDM انجام دهند، همانند پیش سوراخ کاری نقاط شروع و کاهش تنش قطعه، قبل از برش نیمه تماسی در EDM ها.

  • کارگاه های مدل زنی / الگو زنی سریع

جدارتراشی سریع تولیدات تک محصولی، تقریبا از هر ماده ای، جت های آب را برای این کاربرد مهم تر نموده است.

  • آموزشگاه ها

اغلب دانشگاه های بزرگ که کلاس های مهندسی را ارائه می کنند همچنین دارای جت های آب می باشند. آنها ابزار خوبی برای فراگیری در کلاس می باشند چرا که یادگیری، برنامه نویسی و عملکرد ساده ای دارند، و به خاطر اینکه می توانند یک نوع قطعه را به سرعت تولید کنند. آنها همچنین میتوانند به دیگر دانشکده های وابسته به دانشگاه که نیازمنده خدمات کارگاهی است، خدمت رسانی کنند.

در پایان قابل ذکر می باشد که از جت های آبی در فواره ها و توربین های سد آب نیز کاربردهای  فراوان دارند.

این مطلب چقدر مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *