منوی دسته بندی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

کدام صابون تاثیر بیشتری برای حذف ویروس کرونا دارد؟

در روز‌های شیوع کرونا در جهان اینکه استفاده از کدام نوع صابون برای ضدعفونی بهتر و حذف ویروس تاثیر بیشتری دارد ذهن افراد زیادی را به خود مشغول کرده است.

به نظر نمی‌رسد استفاده از صابون جامد ویروس و بیماری را انتقال دهد، همچنین براساس دستورالعملی که برای مقابله با انتقال بیماری و عفونت توصیه می‌شود، استفاده از صابون مایع و جامد به یک اندازه در برابر ضدعفونی کردن بیماری و عفونت تأثیر دارد.

باکتری‌های به جا مانده بر روی صابون عامل بیماری نیستند

جامع‌ترین تحقیق تا کنون درباره این موضوع در سال ۱۹۶۵ انجام شده است، دانشمندان در این مطالعه دست‌های فردی را به ۵ میلیارد باکتری بیماری‌زا آغشته کرده و سپس با یک صابون جامد شستند، پس از آن یک فرد دیگر هم برای شستن دست‌های خود از همان صابون استفاده کرد، و محققان مشاهده کردند که در صورت استفاده از صابون مشترک باکتری‌ها به فرد دوم منتقل نمی‌شود.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد باکتری‌هایی که بر روی یک صابون جامد ممکن است باقی بمانند باعث ابتلا به عفونت و بیماری نخواهند شد.

صابون مشترک عامل انتقال بیماری نیست

در سال ۱۹۸۸ پژوهشگرانی که در یک شرکت تولید صابون استخدام شده بودند، یافته این محققان را تأیید نکردند، آن‌ها برای اثبات ادعایشان صابون جامد را با یک نوع باکتری بیماری‌زا آلوده کردند و از ۱۶ فرد درخواست کردند که برای شستن دست‌هایشان از این صابون استفاده کنند.

پس از شستشو، بر روی دست آن ۱۶ نفر هیچ باکتری وجود نداشت و محققان از انجام این آزمایش نتیجه گرفتند که شستن دست با صابون مشترک سلامتی افراد را به خطر نمی‌اندازد.

از آن زمان تا کنون براساس مطالعاتی که انجام شده است، پژوهشگران وجود باکتری را روی صابون‌های جامد تأیید کردند، اما به این نتیجه رسیده‌اند که صابون جامد منبع عفونت و بیماری نیست.

تحقیقات دیگری نشان داده است شستن دست با صابون‌های جامد هنگام شیوع بیماری‌های جدی مثل ویروس ابولا با عفونت‌ها مقابله می‌کند.

صابون مایع بهتر است یا جامد؟

هنوز محققان تفاوتی میان استفاده از صابون مایع یا جامد مشاهده نکرده‌اند. از دهه‌ی ۱۹۸۰ درباره تفاوت این دو صابون نظر‌یه‌هایی ر ا مطرح کردند و اختلاف نظر آن‌ها بیشتر بر سر تعداد باکتری‌های موجود بر روی هر یک از این صابون‌ها است.

با این وجود، آخرین مطالعات درباره مقایسه تأثیر صابون جامد و مایع که در سال ۲۰۰۶ انجام شد نشان داد از آنجایی که صابون‌ها معمولاً مرطوب هستند، هر چه بیشتر مورد استفاده قرار بگیرند، میکروب‌های بیشتری بر روی سطح آن‌ها باقی می‌ماند.

این امر به دلیل ویژگی صابون اتفاق می‌افتد، پس از شستن دست با صابون چربی‌ها شکسته شده و کف می‌کند که باعث می‌شود میکروب‌های بیشتری با صابون ترکیب شود و آب به تنهایی نمی‌تواند همه باکتری‌ها را از بین ببرد.

به دلیل اینکه مقداری آب بر روی سطوح بعد از هر بار شستشو باقی می‌ماند تعدادی از باکتری‌ها هم در آب باقی خواهند ماند، در این حالت باتوجه به اینکه صابون در آب حل نمی‌شود با شستن صابون باکتری‌ها از بین خواهند رفت.

برای شستن دست‌ها از صابون مایع استفاده کنید

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه کرده است که مردم برای شستن دست‌ها از مایع دستشویی استفاده کنند تا خطر ابتلا به ویروس و باکتری‌های مضر را کاهش دهند.

با وجود اینکه پر کردن مخزن مایع دستشویی باعث می‌شود مکانی برای تجمع میکروب‌ها و ویروس‌ها باشد، اما از نظر مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها مایع دستشویی نسبت به صابون جامد بهتر است؛ زیرا قبل از پر کردن این مخازن می‌توان آن‌ها را به خوبی ضدعفونی کرد و احتمال باقی ماندن باکتری در داخل آن‌ها را کاهش داد.

گفتنی است، از نظر کارشناسان استفاده هم‌زمان از صابون مایع و جامد منجر به ضدعفونی بیشتر دست‌ها نمی‌شود و کافی است برای پیشگیری از بیماری هایی مانند کرونا پروتکل‌های بهداشتی را با استفاده از یک نوع صابون (مایع یا جامد) به درستی رعایت کنیم.

منبع: بهداشت نیوز

این مطلب چقدر مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *