منوی دسته بندی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ضدعفونی کردن با استریل کردن چه تفاوتی دارد؟

به نظر شما، آیا بهتر است کفش‌ها را وقتی به خانه می‌رسیم ضد عفونی کنیم یا استریل؟

تمیز کردن از جمله کارهای روزانه‌ای است که انجام می‌دهیم. به نظر شما، آیا بهتر است کفش‌ها را وقتی به خانه می‌رسیم ضد عفونی کنیم یا استریل؟ بین ضد عفونی کردن و استریل کردن تفاوت وجود دارد و نمی‌توانیم آنها را به جای یکدیگر انتخاب کنیم. اگر می‌خواهیم درست و صحیح تمیز کنیم مخصوصا در این دوره‌ی اپیدمی کروناویروس، بهتر است تفاوت بین ضد عفونی و استریل کردن را بدانیم.

تفاوت بین تمیز کردن، ضد عفونی و استریل کردن

اگر شما هم تا به حال به این موضوع دقت نمی‌کردید و تفاوت بین این سه را نمی‌دانید، باید بگوییم شما تنها نیستید. بسیاری از افراد بدون آگاهی‌های لازم از این سه به جای یکدیگر استفاده می‌کنند که عملا برایشان کارکرد لازم را ندارد. بر اساس سی‌دی‌سی، مرکز کنترل و پیش‌گیری بیماری:

۱. تمیزکردن، یعنی پاکسازی میکروب‌ها، گرد و خاک و ناخالصی‌ها از سطوح و اشیا.

۲. استریل کردن، تعداد میکروب‌های موجود در سطوح را به میزان قابل توجه و ایمنی پایین می‌آورد. طبق استاندارد یا الزامات بهداشت عمومی، تمیز کردن یا ضد عفونی کردن سطوح و اشیا نیز همین کارکرد را دارند و خطر انتشار میکروب را کاهش می‌دهند.

۳. ضد عفونی کردن، با استفاده از مواد ضد عفونی کننده که از مواد شیمیایی ساخته شده‌، پروسه‌ی از بین بردن میکروب‌ها را انجام می‌دهد. این فرآیند سطوح را تمیز نمی‌کند ولی از انتشار میکروب‌ها جلوگیری می‌کند.

در جمع بندی کلی تمیز کردن، میکروب‌ها را از بین می‌رود. استریل کردن تعداد میکروب‌ها را کاهش می‌دهد. ضد عفونی کردن میکروب‌ها را می‌کشد.

چرا مهم است که تفاوت‌ها را بدانیم؟

با آموختن تفاوت بین تمیز کردن، ضد عفونی و استریل کردن، در انتخاب خود آگاهانه‌تر عمل می‌کنیم. دیگر می‌دانیم در سطوح مختلف از کدام‌ یک استفاده کنیم. تمیز کردن سرامیک کثیف نیازی به مواد شیمیایی قوی ندارد. ولی به عنوان مثال ممکن است برای توالت‌ها ضد عفونی کردن مناسب تر باشد. برای تمیز کردن سطح، سی‌دی‌سی، توصیه می‌کند میکروب‌ها را با استفاده از صابون و آب از بین ببرید. برای بهداشت و ترقی سطح کیفی، توصیه می‌کنند که ابتدا آنها را با آب و صابون تمیز کنید. پس از آن می‌توانید با محلول یک قاشق غذاخوری سفید کننده در یک گالن آب، استریل کنید. برای اطمینان از موثر بودن، باید چند دقیقه بماند تا از کشته شدن میکروب‌ها اطمینان حاصل شود. برای گوشی از استریل کردن، برای کفش از ضد عفونی کردن و برای لباس‌ها از تمیز کردن (شستن) استفاده کنید.

چرا شستن دست‌ها بعد از این مراحل واجب است؟

حتی هنگامی که شیوع همه‌گیر کروناویروس وجود نداشت. سی‌دی‌سی، به شما توصیه می‌کرد که از صابون و آب برای شست و شوی دستان خود به مدت ۲۰ ثانیه استفاده کنید. اگرچه به نظر ساده می‌رسد، شستن دست‌ها در جلوگیری از شیوع بیماری‌ها بسیار اثرگذار است.

منبع: ایرنا

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *