منوی دسته بندی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

بیماری های منتقله از طریق مدفوع

در بسیاری از نقاط دنیا، بیماری هایی که از طریق فضولات انسانی به دیگران سرایت می کنند، بزرگترین رقم بیماری های واگیر را تشکیل می دهند. وبا، اسهال خونی، حصبه، اسهال کودکان و بعضی بیماری های انگلی، بیماری هایی هستند که مستقیما با دفع نادرست فضولات انسان ارتباط دارند و بخصوص کشاورز و خانواده او را بیمار و ناتوان می کنند و قدرت انجام کار و تولید آنان را کاهش می دهند.

در مدفوع شخص بیمار و یا بیمار به ظاهر سالم، عوامل بیماریزا و تخم انگلها وجود دارند. این عوامل با مدفوع در محیط پراکنده می شوند و ممکن است آب مشروب، شیر و سبزی ها را آلوده سازند و مردم سالم با خوردن آنها بیمار شوند.

نحوه انتقال بیماری از طریق مدفوع در نقاط مختلف دنیا متفاوت می باشد، در بعضی از نقاط عواملی چون آب، شیر، غذا و در برخی مناطق موجوداتی مانند سوسک، موش و بالاخره در نقاطی از دنیا تماس مستقیم وسیله انتقال بیماری می باشد.

در برنامه ریزی های بهداشتی، بخصوص دفع بهداشتی فضولات انسانی و حیوانی بایستی کلیه عوامل انتقال دهنده آلودگی ها مورد توجه قرار گیرند و مبارزه از طریق بهسازی محیط پی ریزی گردد. برای مبارزه و پیشگیری از انتشار بیماری ها و جلوگیری از پراکنده شدن فضولات، قدم اساسی جمع آوری و دفع صحیح مدفوع است که ساده ترین آن ساختن مستراح بهداشتی است.

در نتیجه با ایجاد سد بهداشت محیط می توان از آلوده شدن آب، دست و غذا توسط مدفوع جلوگیری کرد.

این مطلب چقدر مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *