منوی دسته بندی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

نکات بهداشتی ویژه زائران اربعین

رئیس مرکز تحقیقات تکنولوژی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: باتوجه جمعیت میلیونی در مراسم راهپیمایی اربعین، زائران باید از مواد غذایی سالم استفاده کنند تا دچار مسمومیت غذایی نشوند.

رئیس مرکز تحقیقات تکنولوژی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: باتوجه جمعیت میلیونی در مراسم راهپیمایی اربعین، زائران باید از مواد غذایی سالم استفاده کنند تا دچار مسمومیت غذایی نشوند.

دکتر احمد جنیدی با اشاره به اینکه از مصرف غذاهای نپخته غیربهداشتی خودداری کنند، افزود: در اثر پخت غذا، میکروب ها از بین می رود اما مصرف غذاهای غیر بهداشتی به خصوص نپخته، آنان را در معرض مسمومیت غذایی قرار می دهد.

وی به احتمال انتقال بیماری های عفونی به خصوص تنفسی و گوارشی اشاره کرد و گفت: با رعایت اصول بهداشتی فردی، می توان از ابتلا به این بیماری ها جلوگیری کرد.جنیدی اظهار کرد: با توجه به شروع سرما در برخی از مناطق مرزی ایران و شهرهای عراق، زائران باید پوشاک مناسب استفاده کنند تا دچار سرماخوردگی یا آنفلوزا نشوند.

 

** زائران حتی المقدور شب ها استراحت کنند

وی به زائران اربعین توصیه کرد که حدت المقدور شب ها را استراحت کنند، مگر اینکه به دلایلی مجبور به پیاده رویی در شب ها باشند.جنیدی ادامه داد که برخی از زائران ترجیح می دهند که شب ها پیاده رویی کنند که توصیه می شود این کار را انجام ندهند.

وی بر لزوم رعایت خواب به اندازه کافی در طول مسیر پیاده رویی تاکید کرد و گفت: با توجه به طی مسافت چندین کیلومتری و خستگی راه، زائران اربعین حسینی باید خواب کافی و غذای مناسب مصرف کنند تا بدون مشکل این مسیر را طی کنند.

جنیدی با اشاره به گرم بودن هوا در روزها به زائران توصیه کرد که از وسایل لازم از جمله کلاه استفاده کنند و در صورت نداشتن تحمل گرما، در ساعات خنک تر راهپیمایی کنند.

 

** زائران ماسک مناسب را به همراه داشته باشند

وی گفت: باتوجه به وجود گرد و غبار در برخی از مسیر راهپیمایی، حتما ماسک مناسب را به همراه داشته و از آن در مواقع لزوم، استفاده کنند.

جنیدی به افراد مستعد بیماری های دستگاه تنفسی به خصوص آسم، افراد مسن ، کودکان و بیماران قلبی و عروقی توصیه کرد که حتما ماسک مناسب برای جلوگیری از عوارض گردوغبار به همراه داشته تا مشکلاتی برای آنان به وجود نیاید.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: گاهی اوقات شدت گرد و غبار زیاد است و زائران در این شرایط باید در فضاهای بسته مانند موکب ها، حضور یابند و تردد کمتری در این مواقع داشته باشند.

وی اظهار کرد: ماسک های معمولی گرد و غبار کمتر از ۲٫۵ میکرون را جذب نمی کند و باید از ماسک های مناسب (N95) استفاده کنند تا دچار مشکل نشوند.

 

** آب های آشامیدنی بهداشتی مصرف کنید

وی بر لزوم استفاده از آب آشامیدنی سالم تاکید کرد و گفت: از آب های بسته بندی شده استفاده کنند تا دچار مشکل نشوند.

جنیدی اعلام کرد که آب غیر بسته بندی معمولا تصفیه نشده هستند و ممکن است مشکلاتی را برای زائران به وجود آورد، لذا در صورت دسترسی نداشتن به آب آشامیدنی بسته بندی شده، از آب جوشیده خنک شده استفاده کنند.

وی افزود: شست و شوی دست قبل از مصرف غذا و بعد از استفاده از سرویس های بهداشتی، گرم کردن غذا و استفاده نکردن از غذای سرد از جمله موضوعاتی که توصیه می شود زائران آنها را رعایت کنند.

 

منبع: ایرنا
این مطلب چقدر مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *