منوی دسته بندی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

بوتولینوم مهلکترین سم دنیاست!

مرگبارترین سم دنیا چیست؟

شاید دانشمندان درباره نسبت سمی بودن مواد مختلف اختلاف عقیده داشته باشند،‌ اما ظاهرا برسر شدت مهلک بودن بوتولینوم که توسط نوعی باکتری به نام کلستریدیوم بوتیلینوم ایجاد می‌شود، ‌توافق دارند. این سم مهلک‌ترین ماده سمی است که تاکنون شناخته شده‌است. مقادیری کمتر از یک میکروگرم از این ماده می‌تواند یک انسان ۷۰ کیلویی را از پا درآورد.

این ماده اولین‌بار در اواخر قرن هجدهم میلادی در آلمان به عنوان عامل مسمومیت غذایی در سوسیس‌ها شناسایی شدند. انواع مختلفی از این سم وجود دارد که نوع A آن مهلک‌ترین آنها است. این ماده متشکل از پلی‌پپتید‌هایی حاوی بیش از هزار مولکول آمینو‌اسید است که با متوقف‌سازی فرایند آزاد‌سازی مولکول‌های استیل‌کولین، ماهیچه‌ها را فلج می‌کند.

از خواص فلج‌کنندگی این ماده در نسخه دارویی این سم که بوتاکس نامیده می‌شود، استفاده می‌شود. تزریق مقادیر کمی از این سم می‌تواند مانع از فعالیت ماهیچه‌ها شود و در نتیجه از ایجاد چین و چروک ناشی از فعالیت ماهیچه جلوگیری می‌شود.

از این سم همچنین برای درمان برخی از اختلالات نیز استفاده می‌شود، برای مثال با استفاده از این سم ماهیچه‌هایی غیرفعال می‌شوند که در صورت فعال بودن می‌توانند فرد را دچار چپی چشم کنند.

پ.ن: حضور باکتری کلستریدیوم بوتیلینوم در کنسروها می تواند منجر به تولید سم و مرگ انسان شود. این سم پس از ۱۰ دقیقه جوشیدن از بین میرود. بنابراین برای اطمینان از غیرفعال شدن سم بوتیلینوم، توصیه می شود کنسروها به مدت ۲۰ دقیقه جوشانده شوند.

 

این مطلب چقدر مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *