منوی دسته بندی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

نانواکناری: ابزار غیرقانونی صید پرندگان مهاجر را جمع‌آوری کنند

بی‌اطلاعی نماینده مردم فریدونکنار از وجود پناهگاه حیات وحش فریدونکنار، حکایت از انفعال و بی‌کفایتی سازمان محیط زیست در حفاظت از این عرصه ارزشمند تحت مدیریتش دارد. زیستگاهی ارزشمند که طی سالها بی‌مسئولتی حالا به جولانگاه متخلفان سودجو بدل شده است.

 معضل نسل‌کشی پرندگان مهاجر در فریدونکنار، ازباران و سرخرود این روزها به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های محیط زیستی و یکی از پیچیده‌ترین چالش‌های اجتماعی استان مازندران تبدیل شده. در حالی که ۱۰ روز پیش، شورای تأمین استانداری مازندران مصوبه‌ای صادر کرد که بر اساس آن ضرب‌الاجلی برای جمع‌آوری ابزار غیرقانونی صید برای صیادان و دامگاهداران تعیین شده، این مصوبه هنوز به متخلفان ابلاغ نشده اما روز شنبه صیادان و دامگاهداران طی تجمعی غیرقانونی در برابر بازار غیرقانونی پرنده‌فروشان فریدونکنار، نسبت به این مصوبه که حکایت از تلاش برای اجرای قانون دارد، معترض شدند.

از سوی دیگر مردم منطقه و فعالان محیط زیست که از مهار کشتار بی‌رویه پرندگان مهاجر توسط مسئولان ناامید شده‌اند، روز شنبه با راه‌اندازی پویشی اعلام کردند قصد دارند با فعالیت‌های اجتماعی از قبیل تشکیل حلقه انسانی در محدوده‌ تالاب‌های منطقه، اعتراض خود را نسبت به این هرج و مرج به نمایش بگذارند.

طبق مصوبه شورای تأمین استانداری، برای صیادان و دامگاه‌داران ضرب‌الاجلی تعیین شده تا ابزار غیرقانونی صید مانند کرس و تور هوایی را جمع‌آوری کنند. در این باره چه نظری دارید.

نانواکناری: کرس نباید باشد. تور هوایی نباید باشد. باید جمع کنند. باید با هرکسی که قانون را رعایت نمی‌کند برخورد کنند اما از این مصوبه خبری ندارم و اصلا آقای یونسی معاون استاندار، را به رسمیت نمی‌شناسم چون صداقت ندارد. این را حتما بنویسید.

صیادان ملزم شده‌اند طی مدت زمانی معین، ابزار غیرقانونی صید را جمع‌آوری کنند اما ظاهرا تا کنون در برابر این الزام مقاومت کرده‌اند، جنابعالی به عنوان نماینده مردم فریدونکنار، چه قدمی در راه جلوگیری از بروز تنش احتمالی میان متخلفان و مجریان قانون برخواهید داشت؟

نانواکناری: اگر خون از دماغ آنها بیاید من می‌دانم و آقای کلانتری و عاملان این اتفاق. نباید مردم را فدای پرنده کنند.

اما جنابعالی فرمودید با هرکسی که قانون را رعایت نمی‌کند برخورد کنند و ابزار غیرقانونی صید را جمع کنند. در صورتی که متخلفان تمکین نکنند ممکن است تنش ایجاد شود. اینکه با متخلفان قانون‌گریز، طبق قانون برخورد شود از نظر جنابعالی یعنی فدا کردن مردم برای پرنده؟ جنابعالی به عنوان قانون‌گذار، اجرای قانون را منع می‌کنید؟

نانواکناری: گفتم هر کسی قانون را رعایت نمی‌کند باید برخورد شود. اما مسئولان محیط زیست، محیط زیست را نمی‌شناسند، منطقه را نمی‌شناسند. فرق روش‌های سنتی دوماچال و گذرگاه را با کرس و تور هوایی نمی‌دانند. اگر واقعا به فکر محیط زیست هستند فکری به حال دپوی زباله در رودخانه هراز کنند که شیرابه‌های آن باعث شده ماهی‌ها از بین بروند. فکری به حال هزاران تن زباله‌ای که در ساحل بابلسر و فریدونکنار انباشته کنند و بعد بیایند سراغ چند نفر که پرنده‌ای صید می‌کنند.

به هر حال، نسل‌کشی پرندگان مهاجر هم یکی از مهم‌ترین چالش‌های استان مازندران است و نمی‌توان چاره‌جویی برای آن را به رفع سایر مشکلات منوط کرد. سازمان محیط زیست به منظور تعامل با صیادان، طی توافقی روش‌های سنتی به ویژه دوماچال را به رسمیت شناخته اما صیادان به توافق با سازمان محیط زیست پایبند نمانده‌اند و همچنان از روش‌های غیرقانونی استفاده می‌کنند به گونه‌ای که آسمان فریدونکنار در تورهای هوایی پیچیده شده. با این متخلفان نباید برخورد قانونی صورت گیرد؟

نانواکناری: اگر می‌گویند غیرقانونی است بروند جمع کنند. کسی مانع نشده.

اما اجرای قانون، مستلزم برخورد قانونی با متخلفان است نه تنها جمع کردن تورهای هوایی. به علاوه، اصل وجود بازار پرنده‌فروشان فریدونکنار، وجاهت قانونی ندارد و فارغ از محصولاتی که به صورت غیرقانونی در آن عرضه می‌شود، سدمعبر محسوب می‌شود. با این بازار چه باید کرد؟ با باغ پرندگان ایلیا واقع در فریدونکنار که بدون مجوز سازمان حفاظت محیط زیست به فعالیت غیرقانونی مشغول است چه باید کرد؟ مرکزی غیرقانونی که مالک آن سماک بازار فریدونکنار است و ماموران محیط زیست را تهدید کرده که در صورت جلوگیری از فعالیتش، خودش، ماموران و باغ پرندگان را به آتش خواهد کشید.

نانواکناری: درباره بازار پرنده‌فروشان فریدونکنار، شهرداری باید یک بازار دیگر بسازد تا جایگزین این بازار شود.درباره باغ پرندگان هم بروند خسارت را به ایشان پرداخت کنند و بگویند دیگر فعالیت نکند. سالها پیش به این فرد زمین رایگان داده شده و او برای این مرکز هزینه کرده. کار کرده. حالا اگر می‌خواهند جلوی کارش را بگیرند باید خسارتش را پرداخت کنند.

شیوع ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، سال گذشته بیش از هزار پانصد میلیارد تومان خسارت برای مرغداری‌ها به همراه داشت. متاسفانه در سال جاری کانون‌های شناسایی‌شده آلوده به این ویروس به ۱۷۰ مورد افزایش یافته و خسارتی به مراتب سنگین‌تر از سال گذشته پیش‌بینی شده است. اما در حالی که به درخواست سازمان دامپزشکی، صید و شکار پرندگان مهاجر در سال جاری ممنوع اعلام شده، صید و عرضه غیرقانونی پرندگان در فریدونکنار همچنان ادامه دارد. اگر با متخلفان برخورد قانونی نشود راه چاره چیست؟ اینکه اقتصاد کشور با این خسارت هنگفت، فدای سودجویی جمعی متخلف بشود از نظر جنابعالی بلامانع است؟
نانواکناری: آنفلوانزا چه ارتباطی به پرنده‌های مهاجر دارد؟ اگر ارتباطی داشت صیادها تا به حال مرده بودند.

طبق اعلام سازمان دامپزشکی، این ویروس از طریق پرندگان مهاجر وارد کشور می‌شود و بر اثر کشتار و عرضه غیربهداشتی آنها شیوع پیدا کرده و مرغداری‌ها را درگیر می‌کند. اینکه این ویروس تلفاتی در میان صیادان نداده را نمی‌توان دلیلی برای نادیده گرفتن خسارات سنگین حاصل از صید غیرقانونی بر صنعت مرغداری کشور دانست.
چرا اصرار بر ندانم‌کاری می‌کنید. این حرف‌ها را چه کسی به شما یاد داده. بازار چند کیلومتر با مرغداری فاصله دارد و اصلا صیادها با مرغداری در ارتباط نیستند. ویروس چطور منتقل شود؟ ارتباطی بین صید پرندگان و شیوع آنفلوانزا وجود ندارد و اگر هم می‌گویند وجود دارد پس بروند جلوی ورود پرنده‌ها را بگیرند.

اما آنچه عامل اصلی انتشار ویروس است کشتار و عرضه پرندگان است که ویروس را به جامعه انسانی منتقل می‌کند. به علاوه چطور می‌توان جلوی ورود پرندگانی را گرفت که صیادان برایشان تالاب مصنوعی و دانه فراهم کرده‌اند؟ بهتر نیست اگر صیادان نمی‌توانند دست از کشتار پرندگان بردارند اصلا این تالاب‌های مصنوعی را ایجاد نکنند تا پرنده‌ها نیایند و کشته نشوند و بیماری شیوع پیدا نکند؟
نانواکناری: این چیزی است که شما می‌خواهید؟ نابودی این تالاب‌ها؟ این را از قول خودتان بنویسید که می‌خواهید این تالاب‌ها خشک شوند. به مسئولان محیط زیست هم بگویید همین را برای من بنویسد تا به کشاورزان بگویم زمین‌هایشان را شخم بزنند و دیگر تالابی در کار نباشد. اما مسئولان محیط زیست این درخواست را می‌نویسند؟

طبیعتا اگر دغدغه محیط زیست را داشته باشند می‌نویسند. به گفته کارشناسان محیط زیست، تالاب‌های مصنوعی که به جز نسل‌کشی پرندگان مهاجر، شیوع بیماری و خسارت به اقتصاد کشور، کاربرد دیگری ندارند بهتر است نباشند. چه آنکه پناهگاه حیات وحش فریدونکنار، به عنوان یک عرصه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست که متاسفانه توسط متعرضان اشغال شده، می‌تواند تالابی امن برای پرندگان مهاجر محسوب شود. بدون کشتار و خسارت. البته در صورتی که با اجرای قانون، بتوان این عرصه را از حضور متخلفان آزاد کرد. برای آزاد کردن این زیستگاه از حضور متخلفان چه باید کرد؟
نانواکناری: پناهگاه حیات وحش فریدونکنار؟ کجاست؟ من که اهل فریدونکنار هستم اینجا را نمی‌شناسم.

این مطلب چقدر مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *