منوی دسته بندی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مهمترین عامل انتقال عفونت های بیمارستانی

کارشناس ارشد بهداشت محیط بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج گفت: مهمترین عامل انتقال عفونت در محیط های بیمارستانی، دست های آلوده است.

حمید حکمت منش با بیان اینکه شست و شوی صحیح دست ها بهترین روش در پیشگیری از انتقال عفونت های بیمارستانی است، افزود: برای شستن دست ها باید اصول صحیح و نکات بهداشتی در هنگام شست و شو رعایت شود.

وی زمان استاندارد شستشوی صحیح دست ها را ۱ تا ۲ دقیقه دانست و اذعان داشت: برای شستن دست ها باید ابتدا حلقه و یا ساعت را از دست خارج و آب را در فشار و دمای مناسب تنظیم می کنیم، سپس دست ها را به طور کامل خیس کرده و مقدار ۵ تا ۱۰ سی سی صابون مایع در کف دست ها می ریزیم و دست ها را به هم می مالیم.

کارشناس ارشد بهداشت محیط بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج با اشاره به اینکه شستن دست ها باید با حرکات مالشی و دورانی آغاز شود، ادامه داد: سپس کف دست راست را به پشت دست چپ و بالعکس و نیز کف دست ها را به هم می کشیم به نحوی که انگشتان بین هم قرار گرفته و به هم ساییده شوند.

حکمت منش اضافه کرد: پشت انگشتان دست راست را در کف دست چپ و بالعکس قرار می دهیم بگونه ای که انگشتان به حالت قفل شدن در هم قرار گیرند، سپس با کف یک دست انگشت شست دست دیگر را به صورت چرخشی و نوک انگشتان یک دست را در کف دست دیگر فشار و با حرکت چرخشی کاملا شستشو و تمیز می کنیم.

وی ابراز داشت: در پایان مچ هر دو دست را شسته و دست ها را کاملا آبکشی و با دستمال کاغذی خشک می کنیم.

کارشناس بهداشت محیط بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج اشاره ای نیز به اهمیت شست و شوی دست ها در مواقع ضروری داشت و عنوان کرد: شستن دست ها قبل و بعد از مراقبت های پرستاری و پزشکی، تماس با دارو و غذای بیمار، قبل و بعد از پوشیدن دستکش و نیز پس از تماس با ترشحات بیمار و سرویس بهداشتی لازم و ضروری است.

حمید حکمت منش در پایان تاکید نمود: پوشیدن دست کش به هیچ عنوان جایگزین شستشوی دست نمی شود و بهتر است با رعایت اصول بهداشتی به فکر سلامتی خود و دیگران باشیم

 

منبع: بهداشت نیوز
این مطلب چقدر مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *