منوی دسته بندی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

روشی جدید برای شناسایی مواد سمی در آب

 

حدود یکصد میلیون اروپایی فاقد منابع آب سالم هستند. روش های مرسوم برای تشخیص عوامل بیماری زا(پاتوژن ها) طولانی و پیچیده اند. با این وجود چگونه می توانیم سموم موجود در آب را بسرعت شناسایی کنیم؟

با اولریخ و اریک در کیل در شمال آلمان همراه شده ایم، جایی که آنها بدنبال نمونه گیری از آب دریای بالتیک هستند. هر دوی آنها در یک پروژه اروپایی کار می کنند که هدفش آزمایش ریزآرایه های دی ان ای در آبهای شیرین است. نظارت بر کیفیت آب اهمیت زیادی برای سلامت عمومی دارد اما اهمیت آن فقط برای انسان ها نیست.

اولریخ بریتن باخ، زیست شناس دریایی می گوید: «در تابستان بویژه در دریاچه ها، آلودگی افزایش می یابد مثلا باکتری های سمی یا سیانوباکتری ها که سموم متفاوتی را تولید می کنند. بنابراین ممکن است حیواناتی که از دریاچه ها آب می خورند دچار بیماری شوند.»

بعد از اندازه گیری پارامترهایی مانند باد، دما و شوری آب، اولریخ با ۵۰ لیتر آب به آزمایشگاه برمی گردد. او سپس فرایندی را برای کاهش این ۵۰ لیتر آب به یک لیتر عصاره با استفاده از سیستم نوآورانه فیلترینگ انجام می دهد. بعداز آن نمونه ها برای تجزیه و تحلیل به دیگر همکاران ارسال می شود.

کلودیو اورلاندو گوالرزی، زیست شناس مولکولی و هماهنگ کنننده پروژه می گوید: «این پروژه بخاطر نیاز به تشخیص تمام مشکلات اضطراری مربوط به آب بوجود آمد. هر ساله در اروپا بیش از ۱۵۰ هزار نفر به علت بیماریهایی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم از عوامل بیماری زا یا سموم موجود در آب الوده ناشی می شوند، می میرند.»

این گروه یک تراشه ریزآرایه را برای تشخیص میکروب ها که شامل باکتری ها، ویروس ها و سیانوباکتری ها هستند، طراحی کرده است. این تراشه که به اندازه یک تمبر پستی کوچک است در برلین با دستگاهی که شبیه یک چاپگر جوهر افشان عمل می کند، ساخته شده است.

ویلفرد ویگل، شیمیدان می گوید: «گام اصلی در آماده سازی ریزآرایه، تولید تراشه زیستی واقعی است. در اینجا می توانیم صدها نقطه کوچکتر از یک میلیمتر را تولید کنیم.»

ریزآرایه ها، اهداف میکروارگانیسم ها را بوسیله توالی «ار ان ای» و «دی ان ای» آنها ثبت می کند. با استفاده از شاخص های زیستی همانند دیاتوم ها، ریزآرایه ها کیفیت آب را ارزیابی می کنند که راهی سریعتر از روشهای سنتی است.

ویلفرد ویگل می افزاید: «بزرگترین مزیت این روش این است که ما بلافاصله به نتیجه دست می یابیم. بنابراین در طول روز می توانیم تا ۱۵۰ گونه مختلف از عناصر موجود در آب را شناسایی کنیم و در زمانی بسیار کوتاه و بسرعت نتیجه را بدست آوریم.»

موادسمی چگونه شناسایی و تجزیه و تحلیل می شوند؟
در شهر لوگو در اسپانیا دانشمندان روشی را برای شناسایی سموم مختلف مبتنی بر آنتی بادی یی که همه مواد سمی را هدف قرار می دهد طراحی کرده اند. این آنتی بادی ها بوسیله همکاران ایرلندی شان پرورش داده شده اند. این روش لومینکس نامیده می شود.

آمپارو آلفونسو رانکانو، بیوشیمیست از دانشگاه سانتیاگو می گوید: «ما از منابع مختلف آب نقشه برداری کرده ایم و وجود سموم مختلف را در کشورهای گوناگون اروپایی را مطالعه کرده ایم که مسئله بسیار مهمی است. با این حال توجه داشته باشید که این بدان معنی نیست که آب شرب در این کشورها آلوده است. ما در اینجا درباره آب دریاچه ها صحبت می کنیم ، آبی که هنوز برای مصرف انسان ها مورد استفاده قرار نمی گیرد.»

این گروه امیدوار است که این نوآوری بتواند به مشکلات و بیماری های ناشی از مصرف آب آلوده غلبه کند.

 

 

منبع: یورونیوز
این مطلب چقدر مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *