منوی دسته بندی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

استانداردهای سرویس بهداشتی

دفع بهداشتی مدفوع انسانی در زندگی جزموارد اولیه و ضروری انسانها مد نظر بوده است واز نظر مسائل بهداشتی جز موارد اصلی بهداشت محیط بوده است و سطح بهداشت هر جامعه با استفاده از شاخص درصد خانوارهای استفاده کننده از توالت بهداشتی طبقه بندی می کردند در این میان فضولات انسانی از اهمیت بسزایی دارد و بخصوص به علت وجود میکروارگانیسم های بیماریزا مخصوصا بیماریهای انگلی و روده ای انسان بوده است که در صورتی که بصورت اصولی و بهداشتی دفع نگردد باعث الودگی آب و خاک گردد. به تبع انتشار آن بیماریهای منتقله ناشی از آن در جوامع انسانی می گردد.(۱)

استانداردهای سرویس بهداشتی

۱- فاصلهٔ سرویس بهداشتی از محل کار باید ۱۰۰cm باشد.
۲- اگر تهویه از طریق پنجره و فقط از یک طرف صورت گیرد و مساحتی حدود ۱۷۰۰ سانتیمتر مربع نیاز است. درصورت محدودیت فضا، این مساحت حدود ۱۰۰ سانتیمتر مربع است.
۳- کف نباید لغزنده باشد و باید در برابر آب مقاوم باشد و به‌ آسانی نیز تمیز شود. همچنین کف باید بدون درز و شکاف و قابل شستشو باشد.
۴- دیوارها حداقل باید تا ارتفاع ۲ متری کاشی باشد و نیز قابل شستشو باشد.
۵- دمای مناسب برای سرویس‌های بهداشتی ۲۱ درجهٔ سانتیگراد است.
۶- برای هر دو دستشویی، حداقل یک آینه نصب شود.
۷- حداقل ارتفاع مخصوص توالت با چهار WC یا کمتر می‌تواند ۲/۲۰ متر باشد.
۸- حداقل عرض اتاقک هر توالت باید ۸۵ سانتیمتر باشد.
۹- حداقل عرض اتاقک هر توالت باید بیش از ۱۱۰ سانتیمتر باشد.
۱۰- حداقل طول اتاقک هر توالت باید ۱۵۰ سانتیمتر باشد.
۱۱- فاصلهٔ مرکز دو دستشویی باید ۶۰ سانتیمتر باشد.
۱۲- فاصلهٔ دستشویی از کنار دیوار ۴۵ سانتیمتر باشد.
۱۳- حمام محیطی مرطوب است؛ به همین دلیل، درصورتی‌که تاریک باشد، محیط مناسبی برای رشد قارچها خواهد بود؛ بنابراین، بسیار ضروری است که به‌ گونه‌ای طراحی شود که حتماً نور طبیعی به داخل آن بتابد.
۱۴- عرض درِ توالت باید ۶۰ سانتیمتر و حداکثر ۷۵ سانتیمتر باشد.(۲)

اهمیت نورپردازی در سرویس بهداشتی

نورپردازی در سرویس‌های بهداشتی نیز مانند سایر مکانها نیز دارای اهمیت است. در اطراف آینه سرویس بهداشتی از جمله قسمت‌هایی است که باید نور کافی برای اصلاح و آرایش صورت وجود دارد بهترین روش نصب نورهای متعدد در اطراف آینه استواگر فضا این اجازه را به شما نمی‌دهد توصیه می‌شود از یک چراغ بالای آینه استفاده شودو تنها نصب یک چراغ در سرویس بهداشتی مناسب نیست. منطقه‌ای درحمام که دوش در آن قرار گرفته نیز از جمله قسمت‌هایی است که به یک نور پردازی کافی و مناسب نیاز دارد تا ایمنی فرد بیشتر شود. حتی نیز برحسب سبک دکوراسیون سرویس بهداشتی خود، لوستری مناسب نیز می‌توان انتخاب کرد. نصب یک چراغ یا لوستر سقفی در مرکز سرویس بهداشتی، نور لازم برای قسمت‌های دیگر سرویس بهداشتی را تامین می‌کند.(۳)

محل قرار گیری پنجره درسرویس بهداشتی

در طراحی سرویس بهداشتی محل قرار گیری پنجره‌ها اهمیت زیادی دارد زیرا نه تنها در نور پردازی مؤثر است بلکه در داشتن تهویه مناسب به دلیل رفع بوی بد و بخار آب تأثیر دارد جا دارد که طراح برای کلیهٔ سرویس‌های بهداشتی امکان برقراری تماس های بیرون و حضور پنجرهٔ مناسب را در نظر بگیرد برای حفظ محرمیت در فضا و قطع دید مزاحم به درون طراحی شکستگی مناسب در پلان و انتخاب شیشه های مات میتواند کارساز باشد(۴)

محل استقرار

در هر خانه معمولاً یک سرویس بهداشتی نزدیک ورودی و در بخش عمومی خانه و یک حمام در بخش خصوصی و نزدیک اتاق خوابها طرح می شود و این دو فضا حداقل امکاناتی است که می‌توان برای سرویس بهداشتی یک خانه در نظر گرفت؛ ولی در خانه‌های بزرگتر با امکانات بیشتر می‌توان حمام اتاق خواب والدین را مستقل از حمام عمومی خانه در نظر گرفت حتی نیز ممکن است که برای اتاق خواب مهمان و تک تک اتاق خواب ها نیز سرویس‌هایی مجزا پیش بینی شود. در حمام دستشویی‌های باهم می‌توان همان‌طور که WC از حمام در دارد از راهرو هم قابل دسترسی باشد و حمام هم می‌تواند همان‌طور که به WC راه دارد از داخل اتاق خواب قابل دسترسی باشد. برای صرفه جویی در هزینه و به دلایل فنی، حمام، توالت و آشپزخانه بهتر است طوری طراحی شوند که بتوانند از یک لوله کشی و تاسیسات استفاده کنند(۵)

 

منابع:

۱- گزارش تجربه و کارکرد بهسازی محیط روستایی (سرویس بهداشتی روستای طراقی کرد). خلاصه مقالات دومین همایش ملی و اولین همایش بین المللی تجارب و کارکردهای مطلوب نظام مراقبت های اولیه بهداشتی. ۲۰۱۳;۱(۱).
۲- کتاب نویفرت ۲۰۰۸
۳- طرح معماری طراحی خانه‌های مسکونی ۱۳۹۰ ناهید صادقی پی صفحهٔ ۳۰
۴- طرح معماری طراحی خانه‌های مسکونی ۱۳۹۰ ناهید صادقی پی صفحهٔ ۳۰
۵- طرح معماری طراحی خانه‌های مسکونی ۱۳۹۰ ناهید صادقی پی صفحهٔ ۲۹

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *